Doorgaan naar hoofdcontent

Wees onzichtbaar

Een dikke pil van bijna zeshonderd pagina's maar het leest als een trein. Korte hoofstukken over het leven van de Turks-Nederlandse jongen Metin die in 1983 die als vijfjarige met zijn ouders en zusje terecht komt in de Bijlmer. 

De Bijlmer die steeds meer verloedert en een tirannieke vader waar hij bang voor is, daar gaat dit boek over. Eigenlijk is het laatste wel de rode draad in het verhaal, Metin en zijn zusje moeten zich schuilhouden voor hun vader, zij moeten in het niets verdwijnen. Dat hij op de middelbare school het zwarte schaap van de klas wordt en daar niets tegen doet is het natuurlijk het gevolg van de situatie thuis. 

Ik had daar wel moeite mee, dat hij niet opstond tegen zijn vader en klasgenoten, het strookt zo niet met mijn karakter dus terwijl ik las riep ik hem allerlei bemoedigende woorden toe om zich teweer te stellen tegen zijn kwelgeesten. Maar dan bedacht ik me dat ik bij benadering me niet kon indenken hoe het is om zo te moeten opgroeien. 

Het boek is behoorlijk in de prijzen gevallen alhoewel mij dat niets zegt, ik moet het zelf mooi vinden. En ik vond het mooi, echt mooi.

Reacties

anja zei…
Als de aard van het beestje nu eenmaal is in elkaar te duiken, je onzichtbaar maken en weg te kruipen, dan kan je verstand wel tegen je zeggen dat je verkeerd bezig bent, maar denken en doen zijn 2 verschillende zaken (spreek helaas uit ervaring). Lekker dikke pil, zeker als je het een mooi boek vindt (ik ga het zeker niet lezen, zal voor mij waarschijnlijk te confronterend zijn om van het boek te kunnen genieten)
Marthy zei…
Ik begrijp dat het heel moeilijk is om je te verweren als dat totaal niet in je zit. Maar ik ben het tegenovergestelde dus af en toe had ik de neiging om tegen hem te schreeuwen dat hij nu eindelijk eens een daad moest stellen. Niet dat het altijd verstandig is om te zijn wie ik ben want dat kan je ook in de problemen brengen weet ik uit ervaring.
Bertiebo zei…
Zie je... er staan gewoon al weer vijf boeken op mijn 'te lezen' lijst. Dit boek dus nu ook.
Marthy zei…
Een heerlijk idee als er nog zoveel moois je te wachten staat;-)
Emie zei…
Lijkt mij ook mooi, echt mooi. Ik hou het in gedachten...
Sjoerd zei…
Eigenlijk dus een beetje een triest verhaal.
Marthy zei…
Nou, er staan ook hele grappige dingen in over bijvoorbeeld het leven in de Bijlmer waar je trouwens door dit boek een goede kijk op krijgt.
Ageeth Mooij zei…
Ik koop niet vaak boeken, maar deze wel en hij ligt te wachten!