Doorgaan naar hoofdcontent

Beelden aan Zee - Igor Mitoraj

Mart moest even wat kluswerk opnemen bij oudste zoon in de winkel in Scheveningen, een goede gelegenheid om museum 'Beelden aan Zee' te bezoeken voor de tentoostelling van Igor Mitoraj. Deze beeldhouwer groeide op in Polen waar hij in Krakau studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten.  Aanvankelijk voor schilder, later stapte hij over naar beeldhouwen. Na een bezoek aan de beroemde Carraragroeven in Italië gaat hij ook met marmer werken, tot dan toe was dat brons en terracotta.

Het beeld op de bovenste foto is van brons en heet Volcano II. Volcano was de goddelijke smid, de god van vuur.

De beeldhouwer haalt bijna bij ieder werk 'grapjes' uit, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. Rechtsonder is een uitsparing gemaakt waarin nog een torso staat. Daarin een kleine rechthoekige  uitsparing en dat komt ook vaak terug.

Deze liggende kop is van gips gemaakt. Dit is prachtig, ik kan blijven kijken naar dat gezicht. Hoe mooi gemaakt, die ogen, neus en lippen.

Dit was het grootste werk, midden in de zaal geplaatst. Het is van brons en heet Hermanos (Broeders). Heel imposant.

Deze foto heb ik van dichtbij genomen, prachtig die structuur. Je vraagt je af hoe de kunstenaar dat gedaan heeft.

Gietijzeren kop van de Heilige Johannes. 
Tijdens een feest verleidde Salomé de koning Herodes Antipas tot de uitspraak dat zij alles van hem mocht vragen. Zij vroeg om Johannes' hoofd dat haar inderdaad enige tijd later liggend op een schaal werd aangerijkt.

Teseo Screpolato (Gebarsten Theseus) in brons.

De opstelling nodigt uit om rond de beelden te lopen en op de achterkant van Theseus vonden we dit open oog.

De Voet met Hand is gemaakt van marmer. Weer zo'n rechthoekige uitsparing in het beeld.

Ik maakte nog veel meer foto's maar dat wordt teveel. Het is een prachtige tentoonstelling en op een aspect kom ik nog terug.

Reacties

Bertiebo zei…
Ik vind deze beelden prachtig, echt heel mooi. Ik hoop dat ik er kan gaan kijken. Bedankt voor het verslag, ik had er niet van gehoord of gelezen
Judy zei…
Heel mooi, vooral dat witte gezicht, vind ik.
Emie zei…
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, wat een prachtige beelden. Scheveningen is niet erg ver weg voor mij, dus wie weet.
Oh, mooi. Vooral dat witte, op z'n kant liggende, gezicht! En die 2 gezichten samen, dat grootste beeld.
Heel mooi, hier hou ik van
Janny zei…
Prachtige beelden en die structuur is echt bijzonder
Sjoerd zei…
Mooie beelden, daar zou ik me ook kunnen uitleven.
Lies zei…
Sprekende kunst!
Lie(f)s.
Wat een bijzondere beelden! Prachtig!
Edward McDunn zei…
Je hebt deze kunst prachtig en knap in beeld gebracht hoor!
Dat oranje beeld deed mij ergens aan denken, maar gisteren wist ik niet waaraan. Nu wel. Aan Ans Markus met haar windsels schilderijen.