Doorgaan naar hoofdcontent

Zeven oosterse platanen

We kwamen bij Schoonhoven met de pont de Lek over en ik zag bij Hotel Belvedere dat de prachtige bomen die er staan nog redelijk in blad stonden en hoe mooi dat was dus we parkeerden op het terrein net na de pont zodat ik even een foto kon nemen. Dat zijn geen beuken dacht ik maar wat zijn het dan wel voor bomen? Op internet las ik op een site over monumentale bomen dat het zeven oosterse platanen zijn die op het terras met uitzicht op de Lek op hete zomerdagen heerlijke schaduw geven. En wij kunnen dat weten want we hebben daar al vaak gezeten.

Volgens informatie uit een lokale krant is het pand in 1861 gebouwd en nu 160 jaar oud. De platanen zijn waarschijnlijk in 1876 als 5 jarige boompjes geplant en de hoogste meet nu 29 meter.

Zo groot en zo oud, mooi vind ik dat.

Reacties

KnutzEls zei…
Dat terras ken ik ook. Daar hebben we voor het laatst met mijn moeder gegeten.
miekequilt zei…
Wat een leuke plek om van de zomer eens lekker te gaan zitten.
Bertiebo zei…
Zo oud en zo gegroeid, mooi is dat
Marthy zei…
Wat een mooie herinnering, Els.
Elizabeth zei…
Oh, ik had niet gedacht dat het zo'n oud pand was! Gelukkig staat het er nog, er wordt tegenwoordig zoveel neer gehaald. En die bomen zijn natuurlijk schitterend!
Emie zei…
Oh ja...platanen, prachtig. Ik moet dan altijd denken aan Saint Remy de Provence. Maar deze plek in Schoonhoven mag er ook zijn!
Judy zei…
Prachtige bomen zijn het!
Sjoerd zei…
Geweldig die oude bomen. Deze kunnen duizenden jaren oud worden.
Marthy zei…
Wij hebben er al vaak op het terras gezeten en ook weleens gegeten. Het blijft een prachtig pand, mooi dat het er nog staat.
Margriet zei…
Ik krijg geen meldingen meer via follow it van nieuwe blogs van jou, heb me opnieuw ingeschreven. Ik dacht al dat er met jou iets zou kunnen zijn,maar dat is gelukkig niet zo want ik zie dat je nog blogs hebt geschreven. Even bijlezen dus....
Marlou zei…
Prachtig!
Ik houd van platanen.
Op Franse pleintjes vaak met terrasje eronder.

groetjes!
Edward McDunn zei…
Mooi hoor, dat zijn behoorlijk oude platanen, en het pand ook.
Marthy zei…
Gelukkig weer geen ziekenhuis,Margriet.