Doorgaan naar hoofdcontent

Wij waren de gelukkigen

De Pools joodse familie Kurc leidt een gelukkig leven in 1939. Door de oorlog wordt de familie uiteen gerukt en raken ze verspreid over de wereld. Ieder voor zich ondervinden ze de verschrikkingen van de joden vervolging. Als een wonder weet bijna de hele familie de oorlog te overleven. De vluchten, de oorlogservaringen, de liefdes en levens van de vijf kinderen Kurc en hun ouders worden beschreven. Wat zijn die dapper geweest. 

De schrijfster is een kleindochter van Addy, een van de kinderen en ze besluit om haar familie te eren door een boek te schrijven over hun oorlogsverleden. Tien jaar lang reisde zij over de wereld om de verhalen van familieleden te aanhoren. Ze vertelt: ‘Als je alle kleinkinderen met hun partners en de achterkleinkinderen van Sol en Nechuma nu, in 2017, bij elkaar optelt, zijn dat er meer dan honderd.’

Ik vond het een prachtig boek, ook al omdat tussendoor geschiedkundig juist beschreven wordt hoe en waar de Tweede Wereldoorlog plaats vond.

Reacties

KnutzEls zei…
Op dit moment heb ik alleen maar behoefte om lichte boeken te lezen. Dit is me te zwaar.
Emie zei…
Ik vond het een fascinerend boek met een cynische titel, het heeft veel indruk op me gemaakt.
miekequilt zei…
Lijkt me een te zwaar boek voor mij.
Sjoerd zei…
Laten we hopen dat we dat niet meer meemaken...
Marlou zei…
Zo ook mijn familie...
Gelukkig maar...
willy zei…
hopelijk moeten we dit nooit meet meemaken Marthy

prettige dag
Lijkt me mooi en indrukwekkend.
Prachtig boek, heb het ook gelezen in de tijd dat ik met mijn gebroken enkel zat