Doorgaan naar hoofdcontent

Antwerpen

Het stadhuis op de Grote Markt in Antwerpen is een schoonheid. Het grote gebouw is al sinds de zestiende eeuw in gebruik en staat inmiddels op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Rechts van het stadhuis staan een rijtje echt prachtige gildehuizen. De 'gouden'figuren bovenop de gebouwen stonden te schitteren in de zon.

De Grote Markt was in kerstsfeer gebracht waardoor er van alles was neergezet. Dat maakte het fotograferen wat moeilijk. Geeft niet, we komen gewoon nog een keer terug.

Ook bij de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal aan de Handschoenmarkt troffen we het niet, die stond voor een groot deel in de steigers. Het is de hoofdkerk van het bisdom Antwerpen en zoals een kathedraal hoort te zijn, heel imposant.

Voor de kathedraal kwamen we dit beeld tegen, zo leuk. Het plaveisel vouwt zich als ware als een deken om de jongen en de hond. Het zijn Nello en Patrasche, hoofdpersonages uit de Engelse roman A Dog of Flanders uit 1872. Het verhaal speelt zich af in Hoboken en Antwerpen. Onder meer de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en de schilderijen van Rubens spelen er een belangrijke rol in. 

Nello, een arme weesjongen, sluit vriendschap met Patrasche, een achtergelaten trekhond. Samen trekken ze elke dag naar de stad. Daar bezoeken ze vaak de kathedraal, waar Nello de schilderijen van Rubens bewondert. Door een reeks tegenslagen eindigt het leven van Nello en Patrasche in dezelfde kathedraal. Ze sterven samen van ontbering. 

Op een van die pleinen met prachtige gevels nam ik een foto van dit oude, krakkemikkige geveltje, het viel bijna om van ellende. Het zal wel een bepaalde historische waarde hebben, ik heb niet gevonden welke.

Ik vind dit een voorbeeld van hoe oud en nieuw kan samengaan. Beide prachtige gebouwen en op de een of andere manier bijten ze elkaar niet.

8 december 2021

Reacties

Sjoerd zei…
Toch vind ik de foto van dat krakkemikkige geveltje het mooiste en van Nello het leukste.
Edward McDunn zei…
Prachtig hoor, België heeft mooie steden.
Janny zei…
Wat leuk dat beeld! En wat een prachtige gebouwen allemaal, daar kan je als fotograaf je hart ophalen.
Elizabeth zei…
Aha, jullie hebben idd veel gezien!
Die laatste foto vind ik gaaf, en het komt denk ik door de ronde vorm en de kleine ramen dat de gebouwen tòch matchen..
Marthy zei…
Mijn oog viel er op en ik dacht meteen, dat moet op de foto,
Lies zei…
Deels herkenbaar...
Lie(f)s.
Emie zei…
Wat een aandoenlijk beeld van de jongen en de hond!
De combinatie oud en nieuw gebouw is goed gelukt alleen hoop ik dat het oude gebouw iets hoger is dan het nieuwe maar dat is vanuit het camerastandpunt niet te zien.
natuurfreak3 zei…
Je had goed weer en hebt ook heel wat gezien.Dat stokoude geveltje is echt prachtig.
Hopelijk hadden jullie een fijn verblijf in Antwerpen,
miekequilt zei…
Antwerpen is zo’n leuke stad. Ik ben er een paar keer geweest en herken wel wat van wat je laat zien. Leuk dat jullie zo’n mooi kado kregen.
KnutzEls zei…
De kathedraal lijkt wel eeuwig in de steigers te stsan. Maar blijft imposant.
willy zei…
een knappe impressie van het stadscentrum Marthy

tot voor kort zat de gevel van het stadhuis, nog onder zeildoeken verstopt

en dat geveltje vind ik ook niet mis

prettige dag