Doorgaan naar hoofdcontent

Het Steen, oudste gebouw van Antwerpen

We waren de afgelopen twee dagen in Antwerpen, cadeautje van onze kinderen voor ons vijftigjarig huwelijk. Leuke stad, veel te zien en twee dagen droog weer, geluksbroeken dat we zijn.

We zaten in een ontzettend leuke B&B die heel centraal lag dus het eerste gebouw waar we vanuit ons onderkomen tegen aan liepen was Het Steen, het oudste gebouw van Antwerpen.

 Het is een deel van een voormalige burcht op de rechteroever van de Schelde en het werd in het begin van de 13e eeuw gebouwd. Helaas werd in de 19e eeuw het grootste deel van het complex afgebroken voor de verbreding van de Schelde en het rechttrekken van de kades.

De laatste jaren is men hard bezig geweest met een verbouwing die dit jaar afgerond werd. In het nieuwe gedeelte zit nu het VVV Anttwerpen waar we heel fijn geholpen werden. 

 Over die moderne aanbouw kwam heel veel kritiek omdat het zou vloeken met het historische gebouw. "Breek de koterij aan het Steen onverwijld weer af" was de naam van een petitie die rondging en in een halve dag tijd al zevenduizend keer getekend werd.

Deze foto en de onderstaande tekst haalde ik van internet. Kijk en oordeel zelf.

Ze hebben Het Steen verminkt met die betonnen bunker.” “Zelfs een fermette op de Akropolis is minder schandelijk dan dit.” “Een blokkendoos naast een historisch gebouw, daar had beter over nagedacht moeten worden.” Het zijn maar enkele reacties op de nieuwe aanbouw aan Het Steen in Antwerpen.  Brugs-Brussels architectenbureau NoAarchitecten is verantwoordelijk voor het ontwerp, en vindt het jammer dat er zoveel negatieve reacties komen. “Het woord ‘mooi’ is een relatief begrip, maar deze heisa hadden we niet verwacht.”

8 december 2021

Reacties

Ik begrijp die reacties wel. Maar tja.
KnutzEls zei…
Over smaak kun je eindeloos twisten. Maar nee, ik vind dit ook drie x niks. Er was absoluut een wat passender compromis tr maken.
Begrijpen doe ik de reacties helemaal NIET. Als ik naar de 3e foto kijk, dan lijkt het alsof het altijd zo was. En ik hou van oud met nieuw combineren, maakt niet uit hoe. Angstvallig oud laten lijken is meestal niet de oplossing in mijn ogen. We leven nu.
In de weer zei…
Zoveel mensen, zoveel meningen !
Maar jullie uitstapje was er vast niet minder door !
Emie zei…
Het levert wel een spannend contrast op en een stad is een levend iets. Echt heel mooi vind ik het niet maar het mag van mij wel blijven :)
Marthy zei…
Antwerpen was er wat van slag door maar ons deert het niet, wij hebben er genoten, Toos.
Sjoerd zei…
Je had natuurlijk het geheel mooi kunnen laten aansluiten bij het bestaande gebouw, maar dat was vervalsing van de historie geweest. Hier in Nederland mag dat ook niet bij een monumentaal pand.
Lies zei…
Super, zo'n vakantietripje!
Lie(f)s.
bemar zei…
Het staat er nu, dus verder maar.....Leuk samen twee dagen uit!
Hetty zei…
Wat leuk zo’n kado van de kinderen. En lekker weer ook nog zo te zien. De gebouwen zijn aan elkaar gewaagd! Over smaak valt nooit te twisten
Elizabeth zei…
Wat heerlijk om een paar dagen in Antwerpen te zijn! Echt uit...
Er is veel te zien en ik denk dat jullie ook veel bekeken hebben.
natuurfreak3 zei…
Jullie hebben heel wat bekeken.
Antwerpen heeft dan ook heel wat te bieden
willy zei…
prachtige foto's van het Steen Marthy

die aanbouw kreeg heel wat kritiek in de media

maar mij stoort het helemaal niet

wat me wel stoort is dat men nu een nieuwe terminal voor de vervuilende cruiseschepen gebouwd heeft...

prettige dag gewenst
Onliemie zei…
Ik ben ook niet fan van de aanbouw. De echtgenoot vindt het dan weer wel kunnen. Smaken verschillen blijkbaar.