Doorgaan naar hoofdcontent

Kerstverlichting in Antwerpen

Ik had thuis al geoefend voor dat blauwe uurtje en de instellingen die ik met mijn fototoestel had gebruikt netjes opgeschreven. Ook had ik op internet opgezocht wanneer het verschijnsel zich voordeed op de datum dat wij in Antwerpen waren, dat kan je op de minuut af vinden, in dit geval van 16.58 tot 17.17 uur. Met deze gegevens vertrokken wij gewapend met fototoestel en statief vroeg genoeg naar de Grote Markt om daar een poging te doen om een goede foto te krijgen van de mooie kerstverlichting. De foto's die ik nam voor de eigenlijke tijd vertoonden duidelijk een bleekblauwe lucht maar toen de juiste tijd eenmaal daar was kreeg het verlichte stadhuis de achtergrond die het verdiende.

Er is duidelijk veel werk gemaakt van de feestverlichting in de stad, onze zoon had ons al verteld hoe mooi we dat zouden gaan vinden. Hij had beslist niet teveel gezegd.

Kijk die verlichte gevels eens met dat mooie blauw erachter, ze staan te shinen.

De toegangsstraten naar de Grote Markt waren voorzien van lichtluifels, prachtig en het gaf zo'n gezellige sfeer. 

Maar er was nog een object wat uitnodigde voor dit soort foto's en dat was het reuzenrad aan de Schelde. Ik moest opschieten voor dat het te donker werd dus statief met fototoestel erop ingeklapt en snel richting Schelde gelopen wat gelukkig vlakbij is. Ik ben niet de weg overgestoken, dat durfde ik qua tijd niet meer aan dus ik klapte de poten van het statief uit op een breed trottoir en Mart zorgde er wel voor dat ik niet omver werd gelopen. Ik begon met fotograferen en hield niet meer op, het zag er zo goed uit.

Vooral toen ik zag dat de auto's die langsreden als het licht op groen ging zulke mooie strepen in het beeld trokken.

Het rad draaide en de verlichting versprong telkens. 

Als je goed kijkt zie je dat de lucht op de foto's steeds donkerder wordt, dat gaat heel snel. Dit fotograferen lukt niet zonder statief en nog beter was geweest als ik een zelfontspanner had gehad, dan waren de foto's misschien nog wat scherper geweest. Maar ik ben heel tevreden over het resultaat en het was ontzettend leuk om te doen.

8 december 2021

Reacties

Prachtig! En heel inspirerend, ik ga toch eens proberen om ook buiten te fotograferen in het “blauwe” uurtje.
Emie zei…
Wat een sfeervolle straten en versiering! Prachtige foto's Marthy, complimenten.
miekequilt zei…
Wat geweldig , Marthy. Die foto’s met het reuzenpad zijn echt supermooi. Niet al te kritisch zijn hoor, want niet veel van je lezers zullen het je nadoen.
Echt fantastisch gelukt. Die met het reuzenrad, maar die met de lichtluifels is ook echt geweldig.
Sjoerd zei…
Heel mooi die lichtstrepen op de weg van voorbij rijdende auto's bij het reuzenrad.
Annelies zei…
Mooie foto’s! Dat krijg je alleen maar voor elkaar met een ‘echte’ camera, hè. Haha, ik zie me dat niet met m’n mobieltje doen.
Nu ja, dan maar gewoon flink genieten van jouw foto’s!
Judy zei…
Wauw wat een mooi blauw!
Janny zei…
Prachtige foto’s, wat zijn de gevels en straten mooi versierd!
Jan uit Perth zei…
Schitterend, letterlijk en figuurlijk!
Edward McDunn zei…
Wat mooi, en knap op de foto gezet hoor.
Elizabeth zei…
Wow, wat een schitterende foto's... Je zou er jaloers op worden..:)
Hetty zei…
Super gedaan! Ik had nog nooit van het blauwe uurtje gehoord tot jij in je vorige blog erover schreef.Het is ook zomaar voorbij, slechts 20 minuten!!
bemar zei…
Ze zijn prachtig geworden, experiment geslaagd. Die met het reuzenrad zijn echt mooi.Het kleurverloop is goed te zien.
willy zei…
heerlijke lichteffecten in je foto's van het reuzenrad Marthy

prettige dag
Dat beloofd wat, als dit het resultaat is van een eerste keer avondfotografie! Wat een prachtstad ook!