Doorgaan naar hoofdcontent

Beeldbank boerderijen

Deze boerderij fotografeerde ik afgelopen week voor de beeldbank van Stichting Boerderij en Erf. Bij het woord boerderij denk je natuurlijk aan een boer met een beestenspul maar dat is hier nooit het geval geweest, dit pand is nieuw gebouwd, ik denk zo'n vijftien jaar geleden. Daarvoor stond er het huis van de koster van de Hervormde Kerk en zijn zus. Ik heb de koster alleen maar gekend in zijn hoedanigheid als koster maar ik weet nog, het oude gebouw me voor de geest halend, dat hij op die plek vroeger geboerd heeft. Jammer dat ik er nooit een foto van heb genomen.

Veel mensen zullen dit een prachtig pand vinden, is het natuurlijk ook maar ik vind het niet mooi. Nou, laat ik het anders formuleren, het hoort hier niet. Te groot, te protserig voor deze simpele boerenomgeving.

Denk nou niet dat ik jaloers ben want van die ondeugd heb ik weinig last maar ik zou hier niet willen wonen. Voor mij is het allemaal té, het had voor mij wel wat kleiner gemogen. En dat onding van een boom daar rechts op de foto mag er voor mij uit.  Leuk ding voor een Japanse tuin maar zo'n boom zet je toch niet in een mooie oude polder. Dit is natuurlijk hoe ik en nog wat mensen er over denken, het is een persoonlijke smaak en totaal niet belangrijk in het grote geheel.
 

Reacties

Emie zei…
Ben het helemaal met je eens!
Bertiebo zei…
Ik ben het ook met je eens!
Ik vind het wel een mooi huis, maar wellicht in een andere omgeving. Heeft in ieder geval te weinig groen rondom
KnutzEls zei…
Ik geloof dat wij er eens langs reden. Zijn het helemaal met je eens.
Het wordt afgezaagd, maar ik ben het ook helemaal eens met je. Inderdaad niet passend. Soms doet een organisatie als bijv. Bouw en Woningtoezicht heel erg moeilijk maar van mij hadden ze hier ook wel met een wat kritischer blik naar mogen kijken!
In de weer zei…
Het zijn dus niet alleen oude boerderijen die je voor de stichting moet/mag fotograferen ?
Petra1945 zei…
Dit is geen boerderij. Dit is een boerderette!
Marthy zei…
Ook deze nieuwe of totaal vernieuwde boerderijen wil men op de beeldbank, Toos.
Ik hou ook al niet van de steensoort.
Anoniem zei…
dat krijg je als het niet echt is. nooit een boerenbedrijf geweest dus.
willy zei…
een villa in hoeve stijl, dacht ik spontaan Marthy

maar veel groen is er wel niet te zien

prettige avond
Lies zei…
'k Vind het wel mooi, maar 'k ken de omgeving natuurlijk niet. 'k Zou er niet willen wonen, 'k heb genoeg aan m'n 60m².
Lie(f)s.
Sjoerd zei…
Ook ik vraag me af waarom je dit in beeld brengt als het geen boerderij is en ook nog zo nieuw...
Marthy zei…
Ik neem de beslissingen hierover niet Sjoerd, ik voer uit. Voor mij had het niet gehoeven.
Anoniem zei…
Mooi van lelijkheid en idd veel te prots voor de omgeving, niet genoeglijk zoals te andere. Niks geen jaloersheid, ik zou er ook niet willen wonen, veels te groot, je zou er in verdwalen.
Lies
Ik heb geen enkele moeite met grote huizen maar dit huis is, nee, vínd ik lelijk. Het is protserig en onecht. Wat dat betreft zijn ze consequent: zoals de boom hier volstrekt niet thuis hoort, is het huis ook geen boerderij. En op de een of andere manier, de vorm en het dak, probeert het daar wel aan te voldoen. Protserig.

Maar mijn mening is volstrekt niet belangrijk, zolang het door een welstandscommissie is gekomen én vooral zolang de bewoners er maar blij mee zijn.
bemar zei…
Als ik mij jouw andere foto's voor de geest haal, past deze inderdaad niet bij jullie in de polder. Misschien meer in het Gooi ofzo, bij andere rijken...