Doorgaan naar hoofdcontent

Veenus

Ik wandelde gisteren met blogvriendin Jeanne bij Etersheim waar wij onder aan de dijk liepen en we passeerden dit beeld wat bovenop de dijk staat. Nog niet lang hoor, in oktober is het officieel onthuld. 

Men is daar bezig de dijk te versterken. Het gebied achter de dijk meet het laagste punt van Noord-Holland, 6.6 meter onder de zeespiegel. Het laagste punt van Nederland ligt in Zuid-Holland bij Nieuwerkerk aan de IJssel, 6.76 onder NAP. 

De maker van dit mooie beeld, Rob Cerneüs, wist al snel wat voor beeld hij wilde gaan maken. 'Een meisje dat kwetsbaar en tegelijk krachtig is. Ze vertelt eigenlijk het verhaal van hier. We zijn ongelooflijk kwetsbaar in dit gebied. Maar we zijn samen ook ongelooflijk sterk in onze al eeuwen durende strijd tegen het water. En dit zit allemaal in Veenus'.

De naam 'Veenus' verwijst naar de prutbodem daar; het veen dat in de grond zit. Maar ook naar de Romeinse Venus of de Griekse Aphrodite, wat betekent de uit schuim geborene, zoals ook ons land is ontstaan uit de zee. Zij is behalve de godin van de liefde ook de godin van de kalme, rustige zee. 

Op deze parmantige laarsjes staat ze stevig op de veengrond, dat vind ik zo leuk uitgebeeld.

Reacties

willy zei…
"Veenus"

een fraaie sculptuur Marthy

fijne en "warme" kerstdagen gewenst
Emie zei…
Prachtig dit beeld met die ontroerende stand van de voeten.
KnutzEls zei…
Mooi beeld, stevig gegrond in het veen
miekequilt zei…
Ik had haar al eens op een blog gezien. Ze is echt prachtig. Nu kan ik haar ergens opschrijven om ook eens te kijken. Fijne Kerstavond. 🎄
Sjoerd zei…
Stoer en onverschrokken...
Je bent me te snel af. Ik val morgen in herhaling.
Lies zei…
Prachtig!
Fijne Kerst!
Lie(f)s.
Marthy zei…
Ik had verder precies dezelfde foto's als jij op je blog zette dus gebruikte ik de Veenus foto's maar.
Bertiebo zei…
Ik blogde er ook over, het staat daar ook zo mooi en niet te missen als je daar wandelt. Ik was van plan de maker een mailtje te sturen om eens te informeren of er misschien kleinere exemplaren zijn gemaakt. Ik zou haar zo in huis willen. Maar dat was ik vervolgens vergeten. Dus nu gaat het er van komen
Marthy zei…
Ik zag op internet een foto van de maker met een kleiner beeldje in zijn handen....
Liesbethblogt zei…
Wat een mooie betekenisvol beeld! Het staat wat ver maar die groene laarzen maken het zo af.
bemar zei…
Mooi! Fijn om zo samen te wandelen, zeker voor Jeanne...
Prachtig! En fijne Kerstdagen 🎄