Doorgaan naar hoofdcontent

Het blauwe uurtje

Ik vertelde al dat ik online een fotoworkshop volgde, afgelopen vrijdag was de derde en laatste. Ik heb er ontzettend veel van opstoken, het was heel waardevol. Behalve de lesstof kregen we ook hele goede tips van Ruud, onze leraar. Ik vroeg hem om advies voor het fotograferen in het blauwe uurtje, ongeveer een kwartier na zonsondergang, wanneer de lucht mooi blauw wordt. In de winter duurt het zo'n 45 minuten dus je moet goed weten wanneer de zon ondergaat. Maar dat laatst valt natuurlijk niet mee al je de zon de hele dag niet gezien hebt. Gelukkig zijn daar tegenwoordig apps voor die precies aangeven welke tijd dat blauwe uurtje begint en eindigt want dat verschilt natuurlijk per dag en per plek. Maar dat ontekte in vanavond pas,

Gisteren probeerde ik het uit. Binnen mijn toestel goed ingesteld en op het statief gezet, Buitendeur open en vanaf de gallerij een serie foto's gemaakt en wat met de sluitertijd gespeeld. Het was om precies te zijn 16.38 uur en dat was achteraf gezien wat te vroeg 

Vandaag wilde ik het weer proberen. Om half vijf stond alles klaar toen ik een telefoontje van de uroloog kreeg waar ik op zat te wachten. Dat duurde vrij lang dus toen ik weer bij mijn fototoestel kwam was het al aardig donker buiten. Toch naar buiten gegaan waar de kerstverlichting inmiddels hing en om 17.01 uur nam ik deze foto. Dat was al veel beter met dat blauw in de lucht. Beide foto's zijn in ieder geval van voor tot achter goed scherp en op dat blauw ga ik nog flink oefenen. Al doende leert men.
 

Reacties

Leuk. En het blijft inderdaad proberen, om te krijgen wat je hebben wilt :-)
Leuke om te doen hè? Ik ben benieuwd naar je instellingen.
Emie zei…
Wat goed van je om je verder te bekwamen in de fotografie, mooie foto's maakte je weer. Maar veel belangrijker is in feite het telefoontje dat je kreeg. Hoop voor dat het je verder helpt.
Bertiebo zei…
Mooie foto's en leuk om te oefenen. Hopelijk waas het een goed telefoontje, Marthy
miekequilt zei…
Ik vond dat je al zulke mooie foto’s maakt. Maar soms kan een cursus je nog verder brengen. Hopelijk kreeg je goed bericht van de uroloog.
Elizabeth zei…
Ik ken wel het gouden uur, maar van het blauwe uur had ik nog nooit gehoord.
Wat leuk zeg... Ik denk dat je daar nog wel mee gaat experimenteren!
Lies zei…
Hé..., woon jij daar leuk!
Lie(f)s.
Sjoerd zei…
Zo'n cursus is nooit weg... Mooie foto's in ieder geval.
Wat leuk om zo'n cursus te doen. Schitterend! , die kleuren van de laatste foto!
Marietje zei…
Ik kende dat niet het blauwe uurtje maar wat mooi. Ik ga daar maar eens wat meer op letten.
Groetjes
Annemarie
KnutzEls zei…
Er zijn veel soorten blauw, dit is prachtig blauw. Speciaal licht.
Janny zei…
Leuk om weer wat nieuws te leren, je foto’s zijn mooi!