Doorgaan naar hoofdcontent

De vijg, een overlever

We kregen, ondanks de droogte nog een prachtige tweede gift vijgen en omdat ik net een leuk recept was tegengekomen voor vijgenjam plukten we een paar kilo en dat ging de pan in. Ja, de kleur is wat vreemd maar dat komt door de donkerbruine basterdsuiker die er in ging.

Er ging ook nog gembersiroop in en gehakte pijnboompitten.

Het was even wat werk maar toen kreeg ik toch een jammetje, verrukkelijk. Daar past het woord confiture eigenlijk meer bij. Maar dit zou ook weleens een geweldige combinatie kunnen zijn met het pittige van veel Franse kazen.

Om nog even terug te komen op de vijgenbomen, dat zijn echte overlevers. Al in de oudheid werd de boom in Azië gekweekt. Ik las net een heel mooi boek over een vijgenboom, het eiland Cypres met zijn verscheurdheid en een liefde tussen een Turkse en een Griek. Elif Shafak - Het eiland van de verdwenen bomen.

Reacties

Edward McDunn zei…
Dat lijkt mij hartstikke lekker hoor!
Oei, dat lijkt me lekker!
Sjoerd zei…
Een culinair hoogstandje. Lijkt me super op een stukje harde kaas.
Marthy zei…
Stolwijkse oude boerenkaas bijvoorbeeld, Sjoerd.
fotoblog zei…
laat het je smaken Marthy
Luc en Lut zei…
ziet er heel lekker uit!!!! Stuur het recept maar even door want ook hier aan vijgen geen gebrek ondanks de droogte.
KnutzEls zei…
Mmm, krijg ik weer trek... !
Lies zei…
Het water loopt me in de mond...!
Enkele jaren terug een takje geplant in een pot, en dit jaar heb ik voor de eerste keer twee vijgen. Een delicatesse, wat dacht je?!
Emie zei…
Dat klinkt echt heel erg lekker. Vooral de toevoeging van gembersiroop lijkt me heerlijk. Ga ik onthouden.
Toepasselijk, dat je net dat boek las!
Janny zei…
Oude kaas met vijgenconfiture, heerlijk! Wij hebben twee kleine vijgjes, hopelijk volgend jaar meer.
Jolande zei…
mmm, vijgen(jam) erg lekker.
miekequilt zei…
Wat een jam, die ingrediënten maken dat het superlekker wordt. Ik zie je al zitten in de tuin, luie stoel, kaas met jam en een goed leven. Heerlijk!!!
bemar zei…
Mijn vijgenboom hangt vol,maar ze willen maar niet rijp worden. Heel gek, ik heb er pas drie geplukt. Aan de temperatuur zal het niet liggen dit jaar....