Doorgaan naar hoofdcontent

Wijnbouwerspad

Ik wilde graag weer eens een wandeling maken door de wijnvelden maar die vind je hier niet, daar moet je voor in de zuidelijke Ardèche zijn. Meestal zijn die wandelingen zonder al te veel hoogteverschil en dat komt mij goed uit. Ik vond een route op internet, het 'Wijnbouwerspad' en die begon bij de Cave Coopérative van Lablachère.

Meteen achter de cave liepen we zo de wijnvelden in, een prachtig gezicht.
Alle wijnstokken staan op terrassen met hun droge stenen muurtjes.

De route was ontzettend goed aangegeven, we hoefden alleen maar deze bordjes te volgen en die stonden bij werkelijk iedere richtingverandering.

De druivensoort die hier voornamelijk verbouwd wordt is de Chatus die een krachtige wijn oplevert die rijpt in eiken vaten. 

Het waren  niet alleen maar wijnstokken die we zagen, soms gingen we door stukken bos en dat maakten de wandeling erg gevarieerd.

Het pad volgde oude wegen en we doorkruisten ook wijngaarden die privébezit zijn. Van het ene naar het andere gebied zagen we deze prachtige oude muur met kolossale hoekstenen.

In de wijngaarden staan deze 'cabanes de vignes', mooie kleine hutten die vroeger gebruikt werden om gereedschap en arbeiders tijdens de lunchpauzes onder te brengen.

Behalve wijnstokken kwamen we ook olijfbomen tegen. Deze foto geeft een prachtig beeld van de oude terrassen. Midden in het bovenste terras zie je een mooi trapje, nog helemaal intact.
Het was een wandeling van tweeënhalf uur en ik heb dik genoten.

Reacties

Emie zei…
Je begrijpt dat ik dit blogje even aan de wijnboer heb laten lezen. Hij was onder de indruk.ik ook.
Marthy zei…
Terwijl we liepen te wandelen dacht ik nog aan je wijnboer. Hij zou dit prachtig gevonden hebben.
Judy zei…
Prachtige wandeling! En voor wijnkenners en -boer extra interessant!
Bertiebo zei…
Wat een mooie wandeling. Ik vind trouwens een wandeling met een thema meestal leuk
Sjoerd zei…
Heel mooi die terrassen en 'cabanes de vignes'.
Edward McDunn zei…
Zo'n wandeling is heerlijk om te doen hè?
Fraaie foto's hoor.
Lekker bezig Marthy, met de benenwagen!
Janny zei…
Lijkt me ook een prachtige route langs al die mooie wijnstokken en olijfbomen!
Jolande zei…
Het ziet er op de foto's al schitterend uit, dus ik geloof direct dat het genieten was.
Jan uit Perth zei…
Wat een prachtige wandeling!
fotoblog zei…
knappe foto's van deze wandeling Marthy

Een genoegen om daar te kunnen stappen

prettige dag

Lies zei…
Je zou voor minder genieten...! Koesteren, zo'n dagen!
Lie(f)s.
miekequilt zei…
Een prachtige wandeling. Goed aangegeven lijkt me ook heel fijn. En de foto's maken het weer af.