Doorgaan naar hoofdcontent

Zoete aardappelschotel

 

Voor dit recept heb ik nog geen zoete aardappel van eigen oogst gebruikt, die moeten nog even een week of twee zoeter worden maar de puntpaprika en de prei kwamen wel uit eigen moestuin.

Zoete aardappelschotel

 

Voor 2 personen heb je dit je er voor nodig:


300 gr gehakt
450 gr zoete aardappelpuree, gekookt en tot puree gestampt
2 puntpaprika’s of 1 grote
200 gr prei (fijngesneden) 1 dikke of 2 dunne
1 theelepel cajunkruiden
1 eetlepel tomatenpuree
Wat geraspte kaas
Boter en melk

Verwarm de oven op 200 graden.
Rul het gehakt bruin in een pan met een beetje olie of boter.
Snijd de puntpaprika in reepjes en bak even mee met het gehakt.
Voeg ook de prei, tomatenpuree en cajunkruiden toe.
Meng alles goed door elkaar en breng het mengsel eventueel op smaak met peper en zout en een snufje tijm.

Kook de zoete aardappelen met wat zout in ca. 20 minuten gaar, giet af en stamp tot puree. Voeg eventueel boter en melk beetje bij beetje toe tot de zoete aardappelpuree lekker smeuïg is geworden.
Doe het gehaktmengsel in een ovenschaal en dek af met de zoete aardappelpuree.
Bestrooi met een beetje kaas en bak ca. 20 minuten in de oven tot de kaas mooi gesmolten is.

Ik gebruikte wat minder gehakt, 200 gram maar wel erg veel kaas, het zakje moest leeg.
En lekker dat het was!

Reacties

Emie zei…
Het wordt ook echt weet tijd voor fijne ovenschotels. Deze lijkt me erg smakelijk.
Elizabeth zei…
Het lijkt me heerlijk en binnenkort komt dit bij ons op tafel.
Dankjewel voor je recept!
Judy zei…
Ik ben dol op zoete aardappels! Lekker recept!
Sjoerd zei…
Zo te zien aan de ingrediënten kan me dit ook wel bevallen...
Ah, ik ben fan van zoete aardappel, dus dit wordt een bewaarrecept (weliswaar zonder gehakt). Dank je!
In de weer zei…
Dat smaakt wel, wij eten vanavond ook een ovenschotelgerecht, maar dan met gewone aardappelpuree en prei.
Ook met kaas bovenop en omdat alles eigenlijk al gaar is en nog warm, zet ik het geheel maar tien minuten in de oven (gril).
Jullie hebben al gesmuld, wij vanavond 😋
KnutzEls zei…
Lekker, ga ik zeker ook eens maken.
Lies zei…
'k Wil bijschuiven...!
Lie(f)s.
Janny zei…
Dit stond gisteravond bij ons op het menu en smaakte prima (ook met minder gehakt en meer kaas).
bemar zei…
Ik ga hem snel maken, heb ook prei en zoete puntpaprika in de tuin en de zoete aardappelen zijn inmiddels thuis.