Doorgaan naar hoofdcontent

Nog een tomaatje?

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik kan bijna geen tomaat meer zien. Niet normaal hoeveel tomaten wij dit jaar hebben kunnen oogsten en het houdt niet op. Morgen kan ik nog eens een driedubbele hoeveelheid van wat hier in de schaal ligt van de planten halen. Ik zei gisteren wel dat ik genoeg ingemaakt heb maar je kan die tomaten toch niet laten vallen waarna ze in de moestuin weg rotten. 

Die mooie puntparika gaat morgen in de gevulde butternut, met die paprika weet ik ook wel raad en die tomaten, ja, die ga ik dan toch maar weer verwerken. Op een makkelijke manier hoor, wassen, in stukken snijden, in de pan en dan een poos op het vuur laten staan zodat er veel vocht verdampt. De staafmixer erin en dan gaat de ingedikte tomatensaus in potten. Zo heb ik weer wat uit delen aan de kinderen.

Reacties

Emie zei…
Wat een overvloed en wat een werk!
Liesbethblogt zei…
Kleurrijke foto, ik ben dit jaar pas begonnen met mijn moestuin maar heb geen tomaten. Ben daar sowieso niet zo'n fan van. Misschien als je ze echt niet kwijt kan, kan je rondkijken of er ergens een weggeefkastje is.
Jolande zei…
Ik kan me wel voorstellen dat je geen tomaat meer kunt zien.

Marthy zei…
Liesbeth, ik moest lachen om jouw weggeefkastje. Leuk idee maar we wonen hier in de rimboe.
Tja, zo'n rijkdom heeft voor-en nadelen!
In de weer zei…
Nee, weg laten rotten zou jammer zijn, zeker nu de prijzen de pan uit rijzen !
Uitdelen aan de kinderen is leuker.
KnutzEls zei…
Tomatensaus, tomatensap, je kunt er geen genoeg van hebben. Maar ik begrijp dat je even wat anders zou willen. 😁🍀
Janny zei…
Heerlijk tomaten, maar ik kan me voorstellen dat je er nu even genoeg van hebt.
Judy zei…
Gelukkig kun je heel veel van tomaten maken. Ik maakte destijds relish ervan, of chutney.
Elizabeth zei…
Een heel goed tomatenjaar dus! Ze zijn heel gezond, maar ik snap dat je ze ook niet elke maaltijd wil..
Je kunt ze gelukkig goed verwerken tot allerlei sauzen.
En wat zien de puntpaprika's er mooi uit!
miekequilt zei…
Tja, ooit ben je er wel een beetje klaar mee, denk ik. Maar nu even koken en je hebt er de hele winter plezier van. En jullie kinderen ook.
Lies zei…
Té veel moois en lekkers...!
Lie(f)s.
willy zei…
nu en genoeg tomaten, maar in de winter zal men er geen neen op zeggen

prettige avond Marthy
Tomaten in zoet-zuur, dat al eens geprobeerd? Simpel te maken, ik heb ze gecombineerd met komkommer in een pot. En of tomaten-ui chutney ook heerlijk.
Wij woonden meer dan 10 jaar op de campagne in Frankrijk en als je dan b.v. teveel tomaten had geoogst uit je moestuin, kon je ze aan de straatstenen niet kwijt, want "iedereen" met een moestuin had dan tè veel! Dus inderdaad werk aan de winkel!
Zelfs als je een nestje kittens had, rare vergelijking!, maar dan hadden de buren toevallig ook kittens!

Bedankt voor je leuke blog berichten met mooie foto`s, krijgen (hebben) dan acuut weer heimwee!!
Groetjes Sylvia.
Margriet zei…
Ik heb last van het zelfde probleem. Alhoewel ik nog naar twee tomatenplanten heb staan, de rest was geveld door phytophtera. Maar alle tomaten die ik mee naar huis had genomen zijn inmiddels en terwijl ik dit schrijf staat de zoveelste pan tomaten op.Het was een geweldig tomatenjaar en ik ben blij dat ik zoveel mensen er een plezier mee heb kunnen doen.