Doorgaan naar hoofdcontent

Heksenkring

Dit zagen we vanmorgen in het grote grasveld bij onze voormalige huisarts voor de deur, een 
 heksenkring in het gazon, een ring van paddenstoelen onder een boom. In de middeleeuwen gingen er verhalen rond over heksen die dan tijdens hun vollemaansfeesten een vreugdedans hadden gemaakt en paddenstoelen hadden achtergelaten, op de plekken waar zij met hun voeten de grond hadden geraakt.

Tegenwoordig weten we beter: heksenkringen ontstaan door schimmeldraden van paddenstoelen in de bodem in de buurt van bomen. De boom en de schimmel voorzien elkaar van voedsel en dragen daarmee bij aan de cirkelgang van materie in de natuur. 

Ik vroeg F. die net naar buiten liep of er paddenstoelen op het menu gingen, hij had er tenslote genoeg. Toch maar niet was zijn antwoord, hij had een paar vergiftigingsgevallletjes meegemaakt. Laten  er nu toevallig op het boodschappenbriefje wat in mijn zak zat gemengde paddenstoelen staan. Ze smaakten heerlijk op de pizza die ik 's avonds maakte.

Reacties

Judy zei…
Mooi, zo'n heksenkring! Maar ik zou in het wild geplukte paddenstoelen ook niet durven eten.
Sjoerd zei…
Zo in het wild plukken zou ik nooit doen, daarvoor is mijn kennis niet groot genoeg. Maar ik vind bijna alle paddenstoelen wel lekker. Ook op de pizza.
Bertiebo zei…
Niet aan zitten en niet plukken!
Ik kijk er graag naar, maar aankomen niet!
Ik vind alleen het woord al mooi, het heeft iets magisch!
Edward McDunn zei…
Mooi en interessant hoor, geen heks gezien zeker?
Ik zou ook nooit paddenstoelen in de natuur plukken om te eten hoor.
Janny zei…
Mooi zo'n kring. Ik vind paddenstoelen ook heerlijk, maar zou ze niet in het wild plukken, dan moet je echt wel goed weten wat je doet.
miekequilt zei…
Wat een mooie kring. Ik ben ook gek op paddenstoelen, maar wel gekochte hoor. Die pizza zal heerlijk geweest zijn.
Emie zei…
Het heeft iets magisch, een heksenkring. Zeker ook vanwege de naam.
In de weer zei…
Het is altijd genieten van paddestoelen, in de natuur om naar te kijken en op je bord in een heerlijk gerecht.
Onze Franse lerares vertelde dat je zelf geplukte paddestoelen in Frankrijk altijd kon laten controleren bij de apotheker.
Weet niet of dat nu nog zo is.
Jolande zei…
Ik vind heksenkringen geweldig!
Bij ons in Vlaanderen is het verboden om paddenstoelen te plukken, een kilometer verderop waar Wallonie begint is het wel toegestaan (raar land), maar ik heb het nooit gedaan, want je zal je maar eens vergissen.
Marthy zei…
Klopt Toos, in Frankrijk kan je bij de apotheken je geplukte paddenstoelen laten controleren.
Josephine zei…
Ja prachtig zo'n heksenkring tegen te komen, toevallig bij ons in het dorp
heb ik ze ook al een aantal keren gezien.