Doorgaan naar hoofdcontent

Mooi maar niet gewenst


Als ik het hier op mijn blog over vijgen heb zeg ik er weleens bij dat die hier uit de muur groeien. De meesten van jullie denken dan waarschijnlijk dat ik dat bij wijze van spreken zeg maar niets is minder waar. Deze foto's nam ik gisterenmiddag terwijl Mart terloops zei dat hij er de afgelopen tijd al meer uit deze muur had getrokken.

Het is de muur van de moestuin en deze twee vijgen groeiden op een afstand van anderhalve meter van elkaar.  'Groeiden' want Mart haalden ze onmiddellijk nadat ik de foto's had genomen uit de muur. Trekken zodat je kans hebt dat de wortels meekomen en anders zo diep mogelijk knippen en de plek in de gaten houden. Een vijg mag wel tegen een muur groeien maar beslist niet uit een muur want dan ontwrichten ze onze mooie oude muren.

Het is niet leuk om zo'n pracht plant uit een muur te trekken of af te knippen, kijk eens naar dat mooie blad, maar in dit geval moet je hard optreden. Stekken doe ik ze niet, daar hoef ik bij onze buren niet mee aan te komen, vijgen genoeg hier in en om het dorp, zelfs verschillende soorten.

Reacties

Bertiebo zei…
Ik snap het en gelijk hebben jullie. Maar het stond wel erg mooi!
Judy zei…
Ik snap het, niet alles is gewenst. Die muur moet beschermd worden.
Emie zei…
Logisch dat ie de muur uit moet. Het zijn enorm snelle en krachtige groeiers.
KnutzEls zei…
Ik snap het. Maar wat een kracht in zo'n plant.n
Janny zei…
Je wilt natuurlijk niet dat de muur kapot gaat, maar de bladeren zijn echt prachtig.
Sjoerd zei…
Het is jouw huis en jouw tuin. Dus weg ermee...
Mevrouw W. zei…
Dat is nou tuinieren: de boel bijhouden.
Elizabeth zei…
Het heeft ons weer verbaasd wat er allemaal uit een muur groeit of uit steen tevoorschijn komt...
Maar je hebt de foto's nog!
In de weer zei…
Zie dat je nog een leuk insectenhotel hebt hangen.
Ik had er ook een, maar die is nu uit elkaar gevallen en er heeft nooit wat ingezeten.
Bizar hè !
Lies zei…
Ook vijgen moeten zich aan de regels houden! Wel een lekkernij hé!
Lie(f)s.
Ja dan kun je ze inderdaad maar beter weg halen.
Margriet zei…
Ik heb juist stekken genomen van de vijg in de tuin bij mijn dochter. Het was een stek van mijn vaders vijgenboom die ik ook in de volkstuin had en daar natuurlijk moest achterlaten. Ik wil proberen hem op het balkon te zetten. Eerst maar wortel schieten....