Doorgaan naar hoofdcontent

Recept van de maand

 Aardbei rabarber crumble

Een van mijn favoriete desserts is een crumble en de allerlekkerste vind ik de aardbeien crumble met rabarber. Rabarber en aardbei gaan heel goed samen want ook jam van die twee vind ik heerlijk. Een crumble is een dessert waarbij je fruit een topping geeft van zachte, krokante kruimels. En de combinatie van aardbeien en rabarber in dit recept levert een heerlijk zomerse crumble op! 

Ingrediëntenlijst

Voor de kruimels

90 gr bloem

90 gr amandelmeel

90 gr suiker

snuf zout

90 gr boter, koud en in blokjes

Voor de vulling

300-400 gr aardbeien, ontkroond en gehalveerd

300-400 gr rabarber, schoongemaakt en in stukjes

3-4 el suiker

1½ el custardpoeder

rasp van ½-¾ sinaasappel 

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 °C.

 Om de kruimels te maken doe je de bloem, het amandelmeel, de suiker en het zout in een kom en meng je alles door elkaar. Voeg de blokjes koude boter toe en meng het geheel met je vingers tot deegkruimels. Kneed het niet te lang door, als alles goed gemengd is en het kruimels zijn, dan ben je klaar. Zet de kruimels in de koelkast totdat je ze gaat gebruiken. 

Meng alle ingrediënten voor de vulling en schep dit mengsel in een ovenschaal van zo’n 25×18 centimeter. 

Strooi de deegkruimels over de vulling en bak de crumble 35-45 minuten, tot de kruimels goudbruin zijn. Serveer de aardbei-rabarber crumble (lauw)warm met een bolletje vanilleijs en/of een toef slagroom.

(Met dank aan 'Rutger Bakt')

Het schiet nog niet echt hard op hier met de aardbeien en de rabarber maar toch hoop ik dit nagerecht en de jam deze zomer te kunnen maken.

Voor meer recepten, kijk hier:

Conny - GerJanne - Lot - Els - Ilse - Marjan - Toos - Miriam - Janny - Akkelien - Marthy - Sylvia - Dini - Ger 

Reacties

Sjoerd zei…
het klinkt in ieder geval lekker. Ik ga voor een stukje kruimelvlaai met kroesjele en sjoem.
Emie zei…
Ideaal als je veel fruit hebt om te verwerken. Wij hadden jarenlang een appelboom die alleen maar sneue appeltjes opleverde. Toen heb ik de crumble ontdekt. Hoop dat jouw oogsten nu toch snel op gang gaan komen.
Lot zei…
Het amandelmeel maakt de crumble zo lekker knapperig. Erg lekker
Ja rabarber en aardbeien DE ideale combinatie, lekker!
Dank je wel voor het recept, de kruimels met amandelmeel klinken heel lekker. Ga ik zeker een keer proberen.
miekequilt zei…
Hier loopt me het water van in de mond. En ik kan het bijna ruiken, heerlijk!
Dat lijkt me heerlijk!
En een perfecte afsluiter voor de receptenreeks, zo'n feestelijk dessert!
Dientje zei…
Ik maak het eigenlijk nooi Crumble, maar rabarber en aardbei mmmm. Dus wie weet. Groet, Dientje
In de weer zei…
Oh, crumble is lekker, ga ik maken hoor !
KnutzEls zei…
Dat maak ik niet zo vaak, crumble. Maar dit recept lijkt me wel iets om eens te maken.
Jolande zei…
Ik maak nooit crumbles, want ik vind die kruimels op de vulling niet lekker.
Net als ik op en in ijs het liefst geen dingen wil :-)
Heb vroeger wel een paar keer cobblers gemaakt, maar eet toch het liefst de vruchten zonder iets erop.
willy zei…
Een knap appetijtelijk lobje Marthy

Prettige dag
Ger zei…
Ziet er heel lekker uit op je foto en zó zal het zeker ook smaken.
Het is een dessert wat hier in het seizoen ook graag op tafel komt.
De aardbeien en rabarber hebben vertraging door het koude voorjaar,helaas.
Bij ons hebben de merels de paar rijpe aardbeitjes al ontdekt en zijn er mee weg gevlogen.
Elizabeth zei…
Nu ik je recept lees komt het me ergens bekend voor... Ik heb het toen nog bewaard ook. Hoog tijd om het nu ook eens echt te gaan maken, want het lijkt me heerlijk!
Lies zei…
'k Schuif bij, zelfs in de late avond...!
Lie(f)s.
Janny zei…
Heerlijk, ik ben dol op crumble en zeker met amandelmeel lijkt het me erg lekker!
Miriam zei…
Goed idee! Jouw recept geeft me weer een zetje. Ik heb weleens vaker crumble gemaakt, maar op de een of andere manier "vergeet" je dan zoiets weer.
Heerlijk! Ik ben gek op crumbles, aardbeien en rabarber. Dus dit is er eentje voor mij. Vorig najaar maakte ik een paar keer appelcrumble voor mensen die bij ons kwamen eten. De schaal ging steeds tot op de laatste kruimel leeg. Een dankbaar toetje.