Doorgaan naar hoofdcontent

Bessen in allerlei kleuren

Ik begon deze week met rode bessen en eindig met zwarte, groene en rode. Wat een oogst, ongelooflijk. Neem nou deze zwarte bessen. De struik werd jaren geleden aangeplant maar wilde het nooit echt lekker doen, altijd kwakkelen in tegenstelling tot zijn rode broeders die het prima deden. Eigenlijk pas een paar jaar geleden begon de struik wat opbrengst te geven en dit jaar deze schaal vol. 

Ik vond ze er zo goed uitzien, groot en stevig dat ik besloot ze te rissen, heerlijk om jam van te maken. Mooi karweitje hoor, helemaal zen, maar toen mijn zus belde en wij lekker een poosje kletsten terwijl mijn handen doorwerkten was het geen zen meer maar wel heel gezellig.

Ondertussen was Mart in de fruittuin doorgegaan met plukken en kwam met deze oogst naar boven. Kruisbessen, rode en groene en hij beloofde dat ik binnen een paar dagen nog zo'n schaal met groene zou krijgen. Naast elkaar op de tuinbank hebben we deze bessen van de kroontjes ontdaan en daarna heb ik alles gewassen, in zakken gedaan, nog even gewogen en nu zit alles in de vriezer. Die heb ik maar even voor een paar uur een standje hoger gezet want er kwam in één keer wel erg veel tegelijk naar binnen.

De komende tijd ga ik erover denken met welke combinaties ik jam ga maken, waar ik taarten mee ga bakken en wat ik nog meer kan verzinnen met dat heerlijke fruit.

Reacties

Bertiebo zei…
Ja combinaties kunnen natuurlijk ook. Dat zou ik niet eens hebben bedacht. Ben benieuwd wat je verzint
Sjoerd zei…
Daar kom je de winter wek mee door denk ik, volgens mij moet je dan ook nog wat uitdelen.
Judy zei…
Oh heerlijk! Taarten zie ik voor me.
Fantastisch! Ik moet denken aan mijn vaders oogsten, vroeger thuis.
miekequilt zei…
Jam en taart en saus en ik weet niet wat al meer. Wat heerlijk om zoveel lekkers te kunnen verwerken.
Mooie oogst en misschien werkt wat natter weer mee aan een rijke oogst. Succes met het verwerken.
Ook al is het weer op dit moment misschien nog niet zo zomers, als ik naar dat fruit van je kijk krijg ik toch al wel een zomers gevoel erbij! Geniet ervan!
Edward McDunn zei…
Dat is een flinke oogst, je kunt er wel mee op de markt gaan staan!
Vooral kruisbessen vind ik heerlijk.
Janny zei…
Wat een gigantische oogst! Veel werk maar dan heb je er wel heel lang plezier van.
Jolande zei…
Oh jammie kruisbessen. Ik kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatst heb gezien. In mijn jeugd hadden mijn oom en tante struiken vol en ik vond ze heerlijk.
Jij hebt een fantastische oogst aan bessen!
Oei. Lekker! Hier is de oogst minimaal dit jaar
Emie zei…
Wat een hoeveelheden! Als er nog eens een regendag komt, kun je er een keukendag van maken. Maar voorlopig wens ik je veel zonneschijn toe.
In de weer zei…
Denk wel dat het goed komt met het verzinnen van lekkere combinaties !
Lies zei…
Fantastisch, wat een luxe, zoveel lekkers!
Lie(f)s.
Ger zei…
Je kan voorlopig vooruit met voorraad en het leuke werk daarvan.
Over poosje lekkere gevulde potjes tellen.
Elizabeth zei…
Wat een oogst hebben jullie! Het geeft zo'n fijn gevoel als er zoveel eetbaars uit je tuin komt...
Je hebt er natuurlijk allemaal wel je werk aan, maar ik weet dat jullie dat juist ook weer leuk vinden en dat snap ik helemaal.
Nu heerlijke toepassingen bedenken voor die lekkere bessen!