Doorgaan naar hoofdcontent

Aardbeienroomijs

In mijn voorraadkast stond nog een blik met geconcentreerde melk wat nodig gebruikt moest worden en op internet vond ik een recept voor aardbeien roomijs waarbij dit ingrediënt nodig was. Eigenlijk had ik 'sucré' moeten hebben maar ik heb er gewoon een lepel suiker bij gedaan. In de Nederlandse supermarkten is deze melk ook verkrijgbaar, meestal van het merk Nestlé.

Wat heb je nodig:
- 350 g aardbeien
- 1 el citroensap
- 1 blik gezoete, gecondenseerde melk (ca.400 g)
- 250 ml slagroom
Bereiding:
1. Verwijder de kroontjes van de aardbeien. Snijd ze in stukken en pureer ze samen met een eetlepel citroensap. Dit kan in de foodprocessor of met de staafmixer.
2. Meng de gecondenseerde melk erdoor. Klop de slagroom een paar minuten met de mixer luchtig (niet stijf) en spatel door de aardbeienpuree. Laat in de koelkast goed koud worden.
3. Giet het mengsel in de draaiende ijsmachine en laat het ijs draaien tot het klaar is. Schep het in een doos en bewaar in de vriezer. Haal ongeveer 15 minuten voor het serveren uit de vriezer.


Het kan natuurlijk met elk soort fruit gemaakt worden maar wij hebben erg veel aardbeien dus dan is de keus snel gemaakt. Ik denk dat het bezoek wat aanstaande weekend komt wel raad weet met dit soort lekkers.



Reacties

Pippa's Hus zei…
dat lijkt me heerlijk! XX Esther
Wieneke zei…
Dat is wel zeker :-) Ik wist helemaal niet dat gecondenseerde melk ook in Nederlandse supers te koop is. Toch eens kijken bij Appie.
Wietske zei…
Ik twijfel of de jongens dit lekker vinden...proeven dan maar zondagavond!
Klinkt heerlijk Marthy, wat is het toch leuk om van alles zelf te maken.
Sjoerd zei…
Lijkt me een eenvoudig recept, helaas heb ik geen ijsmachine
Onliemie zei…
Niet alleen prachtige foto's maar nu ook nog heerlijk ijs! Nu moeten we wel afzakken naar de Ardèche! ;-)
Marthy zei…
Van Nestlé en jaren geleden had je het ook van Friesche Vlag. Ik denk dat Appie het wel heeft.
Marthy zei…
Haha, die jongens worden mijn smaakpanel.
Marthy zei…
Ja, ik kan me hier met eigen fruit en groenten wel uitleven, Jeanette.
Marthy zei…
Misschien toch het overwegen waard, Sjoerd. Ik weet zeker dat je kleindochter je wilt helpen met ij te maken en op te eten.
Marthy zei…
Gisteravond met twee Belgische koppels uit eten geweest en er komen er nog meer uit jullie leuke landje. Daar kunnen jullie ook nog wel bij!
Kris zei…
Jammer dat het nog zo'm eind is vanuit Colmar! ��