Doorgaan naar hoofdcontent

IJs met water

Nog even over het water. Blogvriendinnen Bertie en Els blogde er al over. Ik ga het hier niet hebben over het waterbeleid van sommige Nederlandse restauranthouders. Ik ga het gewoon even hebben over wat wij afgelopen zondag meemaakten. Warm en dorstig kwamen we na onze wandeling terug bij de auto waar we onze eerste dorst lesten met lauw water. Terwijl we door Balazuc reden zag ik veel  mensen met een ijsje lopen en ik kreeg opeens ook ontzettende trek. Stoppen in Balazuc was geen optie, nauwe straatjes waar het wemelde van de toeristen. Net voor we het dorp uit reden stond er rechts van de weg zo'n vriezer waaruit men ijs verkoopt bij een klein café/restaurant met vlak daarachter een parkeerterreintje. De man kon net op tijd stoppen, nog verdwaasd van mijn gebrul. We kozen allebei voor een witte Magnum, echt zalig, en we mochten aan een tafeltje op een  heerlijk beschaduwd terrasje gaan zitten. Ik moest een lactosepilletje nemen, anders kan ik geen ijs eten, dus ik had een lauw flesje water meegenomen uit de auto wat ik op de tafel zette. Nou, dat was niet nodig geweest. De jonge serveerster kwam aanlopen met een dienblad met daarop twee heerlijke glazen fris, koud water. Onze ijsjes waren al afgerekend. Naast ons aan een tafeltje kwam een gezin te zitten. De ouders namen koffie en de twee kinderen kregen een ijscoup. Ook daar kwam er water, in een mooie karaf met vier glazen. Dit soort service kost zo weinig maar het blijft wel hangen. Een volgende keer stoppen we daar weer, misschien wel om een hapje te eten.

Reacties

Marthy zei…
Vinden wij ook, maar...helaas niet iedere horecaondernemer in vooral Nederland.
Bertiebo zei…
Fijn en zo werkt het wel natuurlijk.
Jeanne zei…
Ja, zo zou het overal moeten gaan!
KnutzEls zei…
Je zou er voor naar Frankrijk verhuizen.... 🤗🤗🤗
Sjoerd zei…
En het kost geen drol... je kweekt alleen maar Goodwill.
In de weer zei…
We fietsen elk jaar in Frankrijk en wanneer we koffie drinken op een terras vullen we altijd onze bidon met vers water want met warm weer is het snel lauw. En soms maken we mee dat een ober zegt, dat kan beter, en dan vult hij de bidon met ijsblokjes. Aardig hè. Maar ook hier kennen we een terras waar je koffie geserveerd krijgt met een glaasje likeur met slagroom, een koekje, enkele chocolade koffieboontjes en een glaasje water. Ja wij weten ze wel te vinden Marthy.
Marthy zei…
Ik ben gek op zulke adresjes, Toos.
Marthy zei…
Dat is het, Sjoerd. Jammer dat er nog steeds horecaondernemers zijn die dat niet snappen.
Marthy zei…
Zal ik effies in de buurt rond kijken of ik iets te koop zie staan?
Marthy zei…
Mijn vaste gezegde is: 'Bied mij service en ik ben je klant'. Dat geldt ook voor winkels waar ik goed wordt geholpen.
Marthy zei…
Lijkt me heel fijn.
Zo hoort het, de basis behoefte van de mens, water en gebruik van een toilet, moet overal vrij zijn. Groetjes El
Ja, zo hoort het toch eigenlijk gewoon te zijn. Jammer dat ze dat niet overal begrijpen.
Dufraing Marc zei…
Is misschien typisch frans of hier in het zuiden - in spanje ook al meegemaakt dat er bij een kleine espresso een glaasje water geserveerd werd.
PS ik weet niet of jullie muziekliefhebbers zijn maar binnenkort gaat er een vlaams groep (Djurdjevak - gypsiemuziek) toeren in de Ardeche. Op 19/07 in de salle de fêtes de Taulignan. Ze zijn goed - al verschillende keren gezien en gehoord. ZElf ben ik nu in Anan en het is wat ver om naar het optreden te komen.
Ik probeer om hier een link te plakken https://www.facebook.com/groups/348306819913/?multi_permalinks=10155573973954914&notif_t=group_activity&notif_id=1499195860380697
Marthy zei…
Dat heb jij goed gezegd, El.
Marthy zei…
Ik begrijp best dan ondernemers geld willen en moeten verdienen, wij hebben zelf 35 jaar een bedrijf gehad. Maar als je zelfs nog aan water wil verdienen....
Marthy zei…
Bedankt voor de link, maar Taulignan ligt in de Drôme-Provencal en is op bijna twee uur rijden van ons. Ik had het wel leuk gevonden.
Elizabeth zei…
Het is me wat in Nederland.. Jaren geleden maakten we een fietstocht op de Veluwe met een deel van de familie. Eén van de kinderen was gevallen en had een kapotte knie met steentjes en zand erin. We kwamen langs een hele kleine camping met vooraan een receptie/barretje/snackruimte. We vroegen of we wat water in onze flesjes mochten doen omdat er iemand was gevallen... Nee, daar konden ze niet aan beginnen!
Nou, we zijn het nooit meer vergeten. En als we er in de buurt zijn dan komt het altijd weer boven!
Vera zei…
Heerlijk daarom ben ik gek op Frankrijk
Marthy zei…
Oh, wat erg, Elizabeth. Laat ik daar wat goeds tegenover stellen. Jaren geleden reden wij ergens in Frankrijk en onze jongste, dochter Floor, toen nog een meisje van een jaar of vijf, kreeg een geweldige bloedneus. We stopten in de kant maar hadden eigenlijk te weinig water bij ons om de situatie de baas te worden. Twee oudere dames die in een naastgelegen tuin werkten kwamen aan met grote kommen water en een stapel handdoeken. Ik zei dat die handoeken onder het bloed zouden komen te zitten. Was geen enkel probleem, ze stonden erop dat ik ook de zitting van de auto met die mooie handdoeken schoonmaakte. Afgelopen winter waren we daar in de buurt en ik moest weer aan de goedheid van de vrouwen denken. We moeten blijven geloven dat zulke mensen veruit in de meerderheid zijn.
Vlimbouter zei…
Op erg toeristische plekken in Frankrijk heb ik het wel al meegemaakt dat ik verschillende keren naar 'une caraffe d' eau' moest vragen. Meestal was het eten dan ook navenant.
Marthy zei…
Frankrijk is natuurlijk niet zaligmakend, zeker in toeristische gebieden is de horeca vaak duur en niet al te servicegericht.
Anoniem zei…
Ha ha wij hebben in Frankrijk ook wel is op zo'n terras gezeten voor een magnum, werden gebracht en gelijk afrekenen. Was bij elkaar duurder dan op het bord stond. Wij gezegd. Begon hele uitleg in het Frans wij begrepen er niets van toen zij ze service pour terras. Kwam er op neer als we ze zelf uit de vriezer hadden gepakt was het de prijs op het bord nu had zij het gepakt en gebracht dus extra betalen. Lies
Marthy zei…
Daar was bij ons gelukkig geen sprake van, Lies. Wij betaalden de prijs die op de prijslijst bij de vriezer stond.
Onliemie zei…
Is dat niet typisch Frans? Ook wanneer je op restaurant gaat, krijg je meteen een karaf water op tafel. Hier in België moet je echt voor alles betalen. Inderdaad net dat tikkeltje gastvrijheid meer waarvoor je zeer zeker nog een keertje terugkomt.