Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuw project

 Stilzitten is moeilijk voor de man hier in huis. Hoogzomer hoeft er minder gemaaid te worden, de moestuin hou ik voornamelijk bij en de meeste klein-fruitstruiken zijn leeggeplukt. De hele dag lezen gaat hem op den duur vervelen.

Dus is hij aan zijn nieuwe project begonnen waar hij verleden jaar al voorbereidingen voor heeft getroffen. Toen heeft hij aan het eind van de zomer een grote vijgenboom omgehakt die tegen/in een muur groeide die ingestort was.

Het is de bedoeling dat hij die muur weer opnieuw op gaat bouwen. Daarvoor moeten eerst alle stenen uitgegraven worden die samen met de grond naar beneden zijn gekomen. De stenen worden een beetje naar grote gesorteerd en ondertussen zijn er al ettelijke kruiwagens grond naar boven gebracht. 

De al sterk ingekorte laurierstruik moet eerst nog uitgegraven worden, die groeit in de muur en kan er niet blijven zitten. Links daarvan is weer, waarschijnlijk op de uitlopers van de oude vijgenboom, een nieuwe boom gaan groeien. 
We gaan dat daar nog eens goed bekijken. Als hij niet in maar voor de muur groeit mag hij blijven staan want de oude boom droeg de beste vijgen van het hele dorp, zo'n boom wil ik wel graag terug.

Reacties

Mooie renovatieklus!
anja zei…
Ik snap dat hij geen zitvlees heeft hoor, maar doet hij dit werk midden op de dag? Is er bij jullie dan geen sprake van een hittegolf? Ik kan zelf super goed tegen deze warmte, maar doe toch maar verstandig niet teveel werk buiten, zo midden op de dag.
Bertiebo zei…
Wat Anja zegt dat dacht ik ook
Marthy zei…
We hebben afgesproken dat hij er alleen 's morgens aan werkt. Zulke afspraken zijn nodig omdat mijn man geen ingebouwde handrem heeft. Vandaag heeft hij er niet aan gewerkt. Gefietst vanmorgen en vanmiddag in zijn hangmat liggen lezen. Het is bij ons gelukkig niet zo warm al bij jullie.
Annelies zei…
Petje af voor die noeste arbeider van je!
Zorg dan maar dat jij regelmatig flink op zijn rem trapt, Marthy!!
Marthy zei…
Ik kan heel streng zijn, Annelies;-)
marga zei…
Een hele klus maar als jou man daar gelukkig van wordt is dat toch heerlijk om mee aan de slag te gaan.
Groeten
Marga
Emie zei…
Hartstikke leuke klus, snappen we helemaal. En dan de voldoening achteraf ! Oude huizen en gebieden er omheen zijn heel blij met mensen die bereid zijn het weer op te kalefateren. Hulde en hoera voor die man van je.
Marthy zei…
Het valt niet mee om de aftakeling van de omgeving van de kleine dorpen hier tegen te houden. Vooral muren die instorten zijn een probleem. Gelukkig ziet het er hier, door veel inspanning, nog steeds goed uit.
Sjoerd zei…
Met de temperatuur hier zou dat niets voor mij zijn...
Marc Dufraing zei…
Dat herken ik helemaal - bij mij hetzelfde! Alleen maar achter de geraniums gaan zitten is toch ook maar niets. Ik begin het liefst van al 's morgens heel vroeg maar dan stop dan iets voor de middag en neem uitgebreid siesta - en dan verder naar de Tour de France kijken .....
Marthy zei…
Ook hier wordt er vroeg begonnen, Marc. Niets ongewoons want alle buren zijn vroeg bezig.
Ivy zei…
Na gedane arbeid is het zoet...… genieten van zo'n mooie muur. Ik houd van dit soort muren, vooral als er vetplanten uitkomen. En dan ook nog een mooie vijgenboom erbij, prachtig!
https://ruraltownliving.blogspot.com
Vlimbouter zei…
Dit wordt weer zo'n prachtige muur. Wat fijn voor jullie dat je man geen 'zittend gat' heeft.
Blijft een bezige bij