Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag


Eigenlijk is er nog niet veel in de moestuin te zien maar ik kan er wel het een en ander over vertellen. Met mijn experiment van het kweken van zoete aardappels gaat het goed. Ik had er drie maar een aardappel kreeg schimmel dus die heb ik weggegooid. Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat ik ze alle twee ondersteboven in het water had gezet maar ze maken toch stekken, meer dan genoeg zelfs. Die stekken moeten twintig centimeter hoog worden en dat gaat tergend langzaam, wat een luie planten.

Ondertussen zijn er aardappels gepoot maar daar zie je nog niets van. In het eerste bed naast de watertank staan boven aan tegen de muur een paar dahlia's die ik voor de winter niet uit de grond gehaald had. Ik las bij verschillende mensen dat ze wat vorst wel overleven dus ik ben benieuwd. Bij eentje zie ik wat rode piepeltjes, afwachten maar. 

De Lantana, die kale sprieten rechtsonder op de foto, heeft het niet overleefd. Ik haal bepaalde planten in het najaar uit de pot en zet ze in de volle grond, zo hebben ze meer overlevingskansen. Maar hoe ik ook kijk, dat leven zie ik niet. Het is een plant uit tropische streken, daar moet je geluk mee hebben.

Maar mijn kruiden hebben het aardig overleefd. Dille en tijm staan er goed bij, ik denk dat ik die twee soorten peterselie nog even kort knip, dan groeien ze
 weer mooi uit. 

Aardbeien doen het, zoals altijd, meer dan uitstekend. Ga zo door jongens.

Broccoli, bloemkool en spitskool staan daar keurig onder dat net zodat het koolwitje er niet bij kan. 

Moet je die rabarber zien, die gaat maar door. Ik denk dat ik eind van de week maar eens wat stelen ga trekken. De metselkuip staat over een kleine plant die we er verleden jaar bij gezet hebben maar die niet erg wil groeien.

Nou, dat was het wel een beetje. Er moeten nog wat bedden schoongemaakt worden maar dat heeft geen haast want daar komen planten te staan die na ijsheiligen pas naar buiten kunnen.
Morgen gaat het regen, tenminste dat wordt voorspeld en dan wil ik overmorgen wortelen, bietjes en sla gaan zaaien.

Het begin is er in ieder geval.



Reacties

Bertiebo zei…
Wat een mooi stilleven, die eerste foto. En die luie planten... hm j8j bent een tikkeltje ongeduldig, hahaha
Emie zei…
Ah, wat ben je weer fijn bezig. mijn handen jeuken ook. Ik loop achter met reageren maar je hardlopende kleinzoon en die mooie wandeling van gisteren heb ik wel gezien hoor.
schrijfsels zei…
Gaat goed daar bij jullie! Hier is regen ook meer dan welkom
Sjoerd zei…
En een goed begin is het halve werk...
Marthy zei…
Ik...ongeduldig, hoe kom je erbij;-)
Marthy zei…
De weersverwachtingen zijn onverminderd slecht voor ons deel van Frankrijk maar we hebben iedere dag weer zon en geen regen. Nog wel een hele koude wind. En die schrale wind en zon maken het droog dus kom maar op met die dag regen.
Marthy zei…
Jouw tijd komt ook;-)
Marthy zei…
Helemaal waar, Sjoerd. Ik hoop op een mooi moestuinseizoen.
Onliemie zei…
Prachtig die moestuin. Flink gewerkt! Dat van die regen heb ik ook gelezen. Vind ik nu iets minder omdat ik hier geen worteltjes moet zaaien. ;-)
Marthy zei…
Ik gun jou prachtig weer als er boven ons dorp dan maar een flinke bui valt want het is echt te droog.
miekequilt zei…
Wat een mooie moestuin hebben jullie. En zo netjes onderhouden. Hopelijk lukt het met je zoete aardappelen.
In de weer zei…
Echt een mooie moestuin en ik vind dit allemaal al wel een héél goed begin hoor !!!
Een goed begin is het halve werk. Wat ligt de tuin er mooi bij.
Net vanavond ook een paar foto's op de moestuin gemaakt. Man is de hele zaterdag druk geweest, en hij lag er zo mooi bij, zei hij. Dat verdient een foto!
Marthy zei…
Het is maar een probeersel, Mieke maar het zou leuk zijn als er wat uit groeit.
Marthy zei…
Alles is nog niet schoon maar we zijn er bijna, Toos. Er zit veel werk in maar het geeft ook veel voldoening.
Marthy zei…
Hier heeft Mart ook al heel wat uurtjes in de tuin gestoken, Jeanette.
Elizabeth zei…
Haha, staat nog leuk ook die aardappels in een glaasje!
Pippa's Hus zei…
Die eerste foto! Ik dacht dat het originele decoratie was! Haha XX Esther
Marthy zei…
Nou Ester en Elizabeth, zullen we dit maar uitroepen als nieuwste binnenhuis decoratie.