Doorgaan naar hoofdcontent

Muurbloempje

Deze vijg staat prachtig te zijn op een van onze terrassen. Het blad loopt mooi uit en de nog kleine vruchten beloven veel.

Als piepklein boompje groeide hij een paar jaar geleden uit een muur, daar beginnen vijgen vaak, ze houden van warmte en die krijgen ze van de stenen die de warmte opslaan. Maar wij willen geen bomen die uit muren groeien want dan ontwrichten ze die muur. Dus eruit met die vijg. Na wat gesjor kwam de tak los en zag ik dat het met wortel en al was gebeurd.

Een plant of beginnend boompje waar nog leven in zit krijgt bij mij altijd een kans, ruimte genoeg om ergens iets in de grond te zetten. Dus de tak met wortels werd tegen een warme zuidmuur geplant en begon uit te groeien tot de jonge, veelbelovende vijg die hij nu is. 

Alleen al bij het zien van dat mooie blad wat zich ontvouwt en die stevige kleine vruchten
wordt dit mens gelukkig.

Reacties

KnutzEls zei…
Zulke muurbloemen groeien uit tot grote hoogte :-)
Emie zei…
Dat snap ik echt helemaal! En vijgen zijn ook nog eens zulke veelzijdige vruchten, dat wordt smikkelen!
Onliemie zei…
Ik zag ze ook overal in het wild tijdens onze paasvakantie. Ik had echt zin om een stekje mee te nemen naar huis, alleen die zon kon niet mee dus ik vreesde dat er hier in België weinig van terecht zou komen.
Marthy zei…
Ja, hier is het ook net onkruid. Maar ze hebben zon en warmte nodig, Kris.
Marthy zei…
En groeien doet het hier, Els. Ik ben er zelf soms verbaasd over met wat voor kracht.
Marthy zei…
Ik hoop van deze boom dit jaar voor het eerst te kunnen oogsten, Emie.
Bertiebo zei…
Vorig jaar kocht ik een vijg
In een pot. Hij doet het geweldig goed. Ik kreeg er ook een van de Marokkaanse buurman. Die doet het niet. Jammer
Marthy zei…
En draagt hij ook vruchten, Bertie?
Sjoerd zei…
Die ziet er goed uit... Ik ben blij dat die niet in de muur groeit.
Mooie plant! Toen ik nog een tuin had stond er ook een vijgenboompje in, helaas vruchtloos.
Het is wel te zien dat jullie in het zuiden zitten. De natuur zal daar wel een aantal dagen voorlopen. Hier staat de vijg nog in knop en zijn de vijgjes nog veel kleiner.
miekequilt zei…
Mooie foto’s Marthy. Wij hebben een vijg op Texel. En ieder jaar hebben we vijgen. Nu hebben we er thuis wat takjes van geplant en die lijken aan te slaan. En wat op Texel kan, moet toch ook in België en de rest van Nederland lukken. Dus gewoon proberen.
Nana zei…
Mooi! Ik hoop dat onze vijg die hier sinds verleden jaar staat het ook zo goed gaat doen.
Marthy zei…
Dit heeft wel een paar jaar geduurd, hoor Nana.