Doorgaan naar hoofdcontent

Kruidenplanten

 Ik nam ergens vandaan een foldertje mee van een kwekerij waar groenteplanten en veel kruiden verkocht werden. Het was net voor Aubenas en vanmorgen reden we erheen, lekker binnendoor over smalle weggetjes. De hellingen van de Ardèche staan er nu zo mooi bij, alles geel van de brem en dan zit ik volop te genieten van zo'n ritje. Het laatste stuk van de rit ging over een smal ongeasfalteerd weggetje en uiteindelijk kwamen hier terecht.

 Vakken met ontzettend veel kruiden ook de wat ongewone soorten. Hierboven de borage, komkommerkruid. Uit de kluiten gegroeide struiken waren het geworden maar oh zo mooi. Daar zou ik wel een kindje van willen hebben.

 En deze reuze artisjokken, die moet ik toch ook weer eens in onze moestuin zetten, al was het alleen maar voor de sierwaarde. Rechtsvoor staat een rode salvia, zo eentje heb ik juist afgelopen week vanuit de moestuin in een pot gezet om een saai hoekje op te fleuren.

Goed, er stond dus genoeg in de tuin maar weinig of niets op pot en de eigenaar was zoek. We hebben er een poosje rond gelopen maar er kwam niemand. Hier en daar stond wel een spitvork in de grond maar om zo brutaal te zijn om een plant op te graven en mee te nemen zijn wij niet. Het heeft ook eigenlijk niets met brutaal te maken maar meer met diefstal als je dat zou doen.

Maar ik was ondertussen wel hebberig geworden, dat heb ik nu eenmaal met planten en we wisten nog een kwekerij aan de andere kant van Aubenas. 

En laat ik daar nu die borage zien staan, hij staat hier middenvoor in de bak. Zo op de foto is het niets maar neem maar van mij aan dat het volgend jaar een flinkerd is geworden met een zee van blauwe bloemetjes die ook eetbaar zijn. Verder nog wat andere kruiden en toen zag ik die blauwe Salvia naar mij lonken, is ie niet prachtig. Ik stond nog te twijfelen want ik heb al zoveel salvia's maar Mart zei dat ik spijt zou krijgen als ik hem niet meenam en daar heeft hij helemaal gelijk in. 

Morgen gaat het allemaal de moestuin in want nu regent het ondertussen.



Reacties

Lut en Luc zei…
Ben ook geïnteresseerd. Kan je even de naam en eventueel het adres van de kruidenkwekerijen doorgeven en dank voor de tip van de mooie wandeling groetjes Lut
Marthy zei…
Lut, wil je me ven mailen op mmberends@hotmail.nl, dan krijg je uitgebreid antwoord.
In de weer zei…
Ooh wat intens blauw, schitterend Marthy.
Gelukkig had je nog een adres achter de hand!!
Ageeth Mooij zei…
De blauwe Salvia is bijzonder mooi!
Onliemie zei…
Ik heb nog nooit eerder van komkommerkruid gehoord. Gek? Ik leer hier dus weer wat bij. En blauwe Salvia zag ik al evenmin eerder. Mooi allemaal hoor. Troost? Hier regende het ook een beetje vandaag. :-)
Goed voor de plantjes natuurlijk.
Bertiebo zei…
Ik snap dat je er heel blij van wordt, van de rit en van de planten
Sjoerd zei…
Als ik ergens mijn zinnen op heb gezet moet dat er ook komen... Mooie planten, die vind je hier niet zo gauw.
Marthy zei…
Mooi `he, Toos, zoiets laat je toch niet staan.
Marthy zei…
Echt Kris, mijn tuin glunderde met dat malse buitje wat hier viel.
Marthy zei…
Wij herkennen elkaar, Sjoerd.
Anoniem zei…
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bernagie Hallo Marty, Op de foto kan ik het moeilijk zien maar ik ben heel benieuwd wat/welke borage jij in die prachtige tuin hebt gezien. Ik weet niet beter dat borage zoals die op jouw foto in de krat staat eenjarig is en als je de bloemstengels met zaadknoppen er aan laat zitten, zichzelf makkelijk, zeker in zandgrond , uitzaait . Ik geniet elke dag van je geweldige blog. Hartelijke groet Elna
Marthy zei…
Elna, ik weet alleen dat het borage was wat ik zag, of daar nog verschillende soorten in zijn weet ik niet. Ik ga zien wat er uit mijn plant te voorschijn gaat komen, ben heel benieuwd. Leuk om te horen dat je geniet van mijn blog.
Lut en Luc zei…
oke doe ik één dezer dagen en alvast bedankt