Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag

 Op deze foto ziet onze moestuin er veelbelovend uit. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, er gaan ook dingen fout in zo'n tuin. Meestal is het weer de schuldige en hadden we verleden jaar (te) veel regen in het voorjaar, nu blijft het maar koud. Als de zon schijnt en er staat niet te veel wind is het heerlijk maar zodra die zon zich achter de wolken verschuilt is het koud.

 Ik zal deze keer beginnen met de zorgenkinderen. Hier mijn sperzieboontjes, er staat een hele rij. Van alle planten zijn de bladeren aangevreten en het middelste plantje op de foto heeft zelfs geen blad meer en dat heeft er toch echt aangezeten.

In eerste instantie dacht ik aan vogels dus hebben we kistjes over de planten gezet maar die heb ik vanmorgen maar weer weggehaald toen ik zag dat er nog steeds van de planten gesnoept werd. Toen zag ik een pissebed kruipen en het schoot me te binnen dat ik juist verleden week gelezen had dat ook die beesten je planten kunnen aanvreten. Pissebed vermorzeld maar het zal er geen één zijn die daar rondloopt. Dus nu maar hopen op veel zon en betere nachttemperaturen zodat deze plantjes hard kunnen gaan groeien, dan zijn ze niet lekker meer voor veel kruipend spul.

Ook de jonge meloenplantjes die ik zelf opgekweekt heb, helemaal rechts op de foto, staan er niet florissant bij. Die hebben ook warmte nodig. 

Nog meer kwekelingen van eigen hand, de zoete aardappelen. Ik ben er niet meer zeker van dat die het gaan redden terwijl ze toch voldoende wortels hadden toen ik ze pootte. 

Gaat er nog wel iets goed? Ja hoor, de dahlia's die ik voor het eerst in de grond had laten overwinteren hebben het allemaal overleefd en beginnen goed te groeien. Wat dat kleine spul daarvoor is weet ik niet maar het is veel van hetzelfde dus ik laat het nog even staan om zeker te weten of het nou wel of niet onkruid is.

De kruiden die ik kocht zijn allemaal aangeslagen en ruiken heerlijk als ik er met mijn hand langs strijk. De kool daarachter, onder het net, groeit….als kool, het net gaat er binnenkort af.

Het was maar een zielige plant toen ik hem kocht maar kijk nu eens, al een bloemknop in mijn borage. Hier ben ik heel blij mee.

 Nog een ietsje blijer was ik met deze kleine priegeltjes. Het zaad van de klimmende winde wat ik van Ageeth kreeg was opgekomen. Ik heb het op twee verschillende plekken gezaaid en het komt allemaal boven de grond. Ben benieuwd wat dit gaat worden.

En verder staan nog veel planten het tot volle tevredenheid goed te doen waaronder zoals ieder jaar mijn aardbeien. Bijna iedere dag eten we ze nu en er ligt zelfs al wat van in de vriezer.

Tuinieren is geen wetenschap, we moeten het doen met wat we voorgeschoteld krijgen. 

Reacties

In de weer zei…
Nou Marthy het is zo slecht nog niet, het meeste gaat goed. Nu het weer nog en dan komt het prima in orde.
KnutzEls zei…
Komt vast in orde. En borage, zo lekker fijn gesneden door (komkommer)sla!
Beetje wetenschap komt er toch wel bij kijken, maar helaas heeft de natuur soms een eigen plan in gedachte. Maar ik geloof dat je over het geheel niet ontevreden hoeft te zijn met je tuin. En het vakmanschap zie je er echt vanaf!
Vlimbouter zei…
Wat ben ik -als beginnende en dus totaal onervaren moestuinierster - blij met dit relaas. Ik hoef dus niet te wanhopen als een plantje niet direct goed groeit.
Mooi, die moestuinmaandag-verslagen!!
Marthy zei…
Ben je mal, Lut, niet wanhopen. Wat hét ene jaar wel lukt wil het andere jaar niet en dat heeft echt iedereen. Blijven proberen, niet opgeven hoor want een moestuin is zo leuk.
Sjoerd zei…
Zoals er iemand vandaag bij mij reageerde, er komen andere tijden...
Vorig jaar was het een hete en droge zomer, dit jaar is het tot nog toe frisjes en nat. Het komt zoals het komt ....
Emie zei…
Juist dat onvoorspelbare maakt het moetuinieren zo spannend. Ik vind het er keurig uitzien!
Ja soms valt het mee en soms valt het resultaat tegen. De uien en knoflook (een primeur hier) gaan hier als kool. De aardappels doen het ook goed net zoals de doperwten. Van de sla daarentegen zijn er nog maar 2 van de 12 over. En de opkomende wortels en bietjes zijn helemaal kaal gevreten. Maar het blijft leuk dat moestuin tuinieren :-)