Doorgaan naar hoofdcontent

Zweedse thriller


 Hoe het komt dat die Zweden zulke goed thrillers schrijven weet ik niet maar ik lees ze met plezier. En naar een goede Scandinavische thriller op tv kijken doen we ook graag, heel graag zelfs. Misschien broeden ze die spannende verhalen uit tijdens die lange donkere nachten daar in het noorden, zou zomaar kunnen. 

In ieder geval, ik las er weer een. En die begon met een ontploffing in de lobby van een hotel in de Bosnische hoofdstad Sarajevo. Elias, de zoon van slachtoffer Anders raakt dan verzeild in allerlei vreemde gebeurtenissen waar hij geen touw aan kan vastknopen. Hij komt in contact met Ylva, die een stiekeme liefdesrelatie had met zijn vader en zij is ook al enige tijd de directe collega van Anders bij het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken. 

Ik ga de spanning er niet uit halen door te veel te vertellen maar niets is wat het lijkt in dit verhaal. Het draait om corruptie en machtsmisbruik. Echt iets voor de thriller-liefhebber.

Reacties

miekequilt zei…
Oef, dus niets voor mij. Een beetje spannend kan ik wel hebben hoor, maar ik denk dat dit te heftig is.
Emie zei…
Prettig, zo'n boek dat je maar moeilijk weglegt. Sinds de coronacrisis kijken wij zaterdagavond op NPO 3 naar een Zweedse thriller. Gisteravond begon een nieuwe serie. We zitten er al helemaal in.
Anoniem zei…
Ken je de boeken van Samuel Bjork? Over spannend gesproken, soms zit je daar
echt bij te griezelen. Ik heb al heel veel Scandinavische thrillers gelezen.
Seizoen 2 van Before we die begon gisteren op Npo3, seizoen 1 was ook
heel goed.
Groeten, Betsy
Bertiebo zei…
Ha ja dat zou zo maar kunnen, dat ze dat bedenken in die lange, donkere nachten.. hoe dan ook, opvallend is het wel
Marthy zei…
Die van gisteravond op 3 hebben we even opgenomen want we keken naar iets spannends op Canvas.
Marthy zei…
Bedankt Betsy, van zulke tips hou ik!!
Wieneke zei…
Ik ken deze schrijver niet, dus dit boek gaan we proberen.... zodra ik weer kan reserveren bij de bieb.
Gelukkig kent het systeem wel een 'verlanglijst' dus ik kan niks vergeten :-)
Sjoerd zei…
Wij kijken en lezen ook graag Zweedse Thrillers. Meestal spannend tot het einde.
O heerlijk, betere boeken dan thrillers ken ik niet. Ik smul ervan. Nu ben ik verslaafd aan een Engelse auteur: Peter James - de Roy Grace serie - maar ook goed los te lezen.
Camilla ken je ongetwijfeld ook (-:
Marleen zei…
Ik ben echt een liefhebber van Scandinavische thrillers, zowel in boekvorm als op tv. Ik zet deze op mijn lijstje!
Marthy zei…
Hé Kakel, bedankt voor de tips. Camilla had ik al even niet meer gelezen. Krijgt mijn aandacht weer eens.
Adrie zei…
Ken je de serie Q van Jussi Adler-Olsen? De eerste 4 boeken zijn verfilmd en te zien op Netflix. Loeispannend!
Ik lees heel graag thrillers, met name van Scandinavische schrijvers, dus ik zet ‘m op mijn lijstje
Marthy zei…
Bedankt Adrie!