Doorgaan naar hoofdcontent

De haven van Monnickendam

Veel in Monnickendam herinnert nog aan het rijke verleden, scheepvaart en handel. Door de voortdurende stroming van het water vanuit de voormalige Zuiderzee naar de rivier de Purmer Ee konden grote zeeschepen Monnickendam aandoen. Het gevolg was dat Monnickendam een bloeiende handel met de Oostzeelanden onderhield.

Nu liggen de oude vissersschepen in de haven, de meesten zijn te huur om er dagtrips mee te maken.


De naam 'Rodeur' intrigeerde me, ik zocht op internet en vond er deze gegevens van de motorsleepboot.



Na de afsluiting van de Zuiderzee liep de visserij terug wat veel armoede bracht. Tegenwoordig liggen de havens vol met watersportboten. Tijden veranderen. 

Reacties

Judy zei…
Wat een stilleven, die foto van de touwen!
Sjoerd zei…
Weer een paar hele mooie gevelstenen.
Lies zei…
Ook die gevelstenen zijn mooi!
Lie(f)s.
willy zei…
dagtrips.. het kan verkeren Marthy

"rodeur" is een naam die ik niet meteen kan thuisbrengen

rôdeur bestaat wel in het Frans, maar zo zal het hier wel niet bedoeld zijn

prettige avond

Leuk met die informatie erbij!
Marlou zei…
Ha Marthy,

wat een heerlijke haven is dat toch!
Ik ga maar eens voorstellen om er zaterdag weer even lanbs te gaan...

Groetjes!
Emie zei…
Lekkere stoere foto's in een schitterende omgeving.
miekequilt zei…
Wat een heerlijke wandeling maakten jullie. Voor ons fijn om lekker mee te kunnen genieten. Ik houd van havens en genoot van je foto's