Doorgaan naar hoofdcontent

Heen en weer naar Monnickendam

Vanuit Ilpendam, de woonplaats van Jeanne namen we gisteren de buurtbus naar Monnickendam. Ik had nog nooit gebruik gemaakt van een buurtbus, een nieuwe ervaring dus. De chauffeur bracht ons in een ommezien langs allerlei smalle weggetjes, langs water en boerderijen tot in het mooie stadje aan de Gouwzee. We waren er al eens geweest, in januari 2017 tijden het lopen van het Zuiderzeepad, toen was het toaal ander weer, kijk hier maar even.

De toren van de Grote of Sint Nicolaaskerk. St. Nicolaas is de patroonheilige van de schippers en zeelui.

Zoals in zoveel van die mooie oud-Hollandse stadjes langs het IJsselmeer is het heerlijk om te slenteren langs water en mooie oude huizen.


En zo'n prachtige zinken bak vol met aubretia zoals hier en dat leuke zwarte 'huuske' op de volgende foto maken het nog leuker om rond te kijken.


De bootjes liggen nog in de tuinen maar het zal niet lang meer duren voordat ze het water in gaan. En water is hier overal. Op de achtergrond de Grote Kerk.

Boven veel huizen zijn gevelstenen te zien, de meest mooie heb ik in een collage gezet.
 
De Speeltoren is de stadhuistoren van Monnickendam en daarin vind je het oudste met de hand bespeelbare carillon van Nederland. Het carillon telt vijftien klokken, heel leuk om te horen, dat getingel.

. Nu heb ik nog niets van de haven laten zien en we moesten ook nog thuis komen dus er komt nog meer.

Reacties

Drenthegirl zei…
Your wonderful postings send me scurrying to research the places mentioned. Wonderful armchair travelling throughout the Covid days. Thank you!
Annelies zei…
Volgens mij hebben jullie een topdag gehad! Zowel qua weer, als fijn gezelschap en als een erg sfeervol plaatsje!
In de weer zei…
Heerlijk om in zo’n stadje rond te dwalen en schitterende foto’s te nemen, wat je wederom goed is gelukt !
En ik dacht origineel te zijn, mijn blog draagt dezelfde titel,
maar moet nog even wachten.
Emie zei…
Ach wat is NL toch mooi. Ik ben geloof ik njog nooi in Monnickendam geweest. Hou het in gedachten.
Sjoerd zei…
Mooie beelden, vooral die gevelstenen vallen op. Ik ben er ook nog nooit geweest.
Marthy zei…
Ha, deze tekst zit er bij mij wel in geheid!
miekequilt zei…
Handig, zo'n buurtbus. Jullie boften echt met het weer om door en rond dit leuke stadje te wandelen.
Lies zei…
Fijne verplaatsing naar een heel mooie plek!
Lie(f)s.
We denken erover om binnenkort die richting uit te gaan
Bertiebo zei…
Ja dat is een superleuk stadje. Ik heb er al een paar keer over geblogd. O.a. over de valse klokken in die toren. Mooi verhaal
Judy zei…
Prachtige reportage!
Liesbethblogt zei…
Het is daar prachtig wat een sfeer ik zou me er volledig uitleven. Wat een reclame voor dat stadje.
Margriet zei…
Mooie serie, genieten daar!