Doorgaan naar hoofdcontent

Tout s'est bien passé

Twee keer snel achter elkaar hebben we Filmhuis Gouda bezocht en beide keren mooie films, wel totaal verschillend. Deze hebben we gistermiddag gezien.

De 85-jarige André  besluit na een beroerte dat het mooi is geweest. De kunstverzamelaar heeft wat je noemt een vol leven geleid: gezin, echtgenote, kinderen, en daarnaast zijn openlijk homoseksuele liefdes. Toch al niet de makkelijkste vader zadelt hij zijn oudste dochter op met een finale opdracht: organiseer mijn euthanasie. Die dochter, Emmanuèle, heeft een zus die minder enthousiast is over pa’s zelfverkozen einde.

Pa is zeker van zijn zaak maar schept voor zijn dochters een groot probleem, in Frankrijk is euthasie, anders dan in Nederland, bij de wet verboden. Zij riskeren vervolging als zij zich teveel met Pa's uiteinde bemoeien. Toch besluiten de zussen naar Zwitserland uit te wijken om daar euthanisie mogelijk te maken.

De film is geen tranentrekker, er zit ook humor in. Zo speelt er  het klasseverschil bij het Franse euthanasiedebat. ‘Ik vraag me af hoe arme mensen dit doen’, merkt vader André op, als de oplopende kosten van zijn in Zwitserland geplande levensbeëindiging ter sprake komen. ‘Die moeten wachten tot ze dood gaan’, sneert zijn dochter. 

Een film als deze geeft je wel wat om over na te denken en over te praten. Uit onderzoek van SIRE blijkt dat de helft van de Nederlanders niet over de dood praat. In mijn familie zijn al veel, te vroege sterfgevallen geweest, dat maakt dat wij er vanzelf over zijn gaan praten, samen maar ook met onze kinderen. 

Reacties

Sjoerd zei…
Praten over de dood is moeilijk als je nog zoveel plannen hebt. Wij hebben het hier allemaal met de kinderen geregeld en doorgesproken en daarna bij de notaris vastgelegd.
Emie zei…
Praten en regelen is zo belangrijk! Het lijkt me een mooie film.
Bertiebo zei…
De zoveelste film over dit onderwerp. Ik zag er twee en vind het zo wel genoeg!
Ik ga de film in de gaten houden. Lijkt me wel wat.
Marlou zei…
ha Marthy,

vond het een prachtfilm.
Was er erg van onder de indruk...

Prettig wekeend, Marlou
Marlou zei…
wekeend... hahaha... een apart soort eend: weekend!
Margriet zei…
Klinkt als een film die de moeite waard is om te gaan zien.
miekequilt zei…
Dat lijkt me een mooie film. Ik heb zelf geen enkele moeite om over de/ mijn dood te praten. Manlief en ik hebben alles geregeld en onze kinderen weten waar de papieren liggen waar alles instaat. Een geruststellende gedachte.