Doorgaan naar hoofdcontent

Het Leidse Singelpark II

De wandeling in het Leidse Singelpark ging verder lang het museum Volkenkunde. Ik had het graag weer eens bezocht, kwam hier als kind al met school en een paar jaar geleden zijn we er nog met kleinzoon Thijs geweest. Maar door de regen 's morgens hadden we hier niet voldoende tijd voor.

We lopen langs de Morspoort, de Westelijke stadspoort. Het poortgebouw werd lange tijd gebruikt als gevangenis.

Je zag ze overal, die leuke bordjes die de route aangaven. Niet alleen in het gras maar hier bijvoorbeeld een vogel op een brug.

Molen De Put aan het Galgewater. De molen is een replica en stamt uit 1987.

In het Galgewater zijn historische schepen te bewonderen.

Doorkijkje naar het centrum.

Deze heerlijk gevulde kruiwagen stond voor de Hortus botanicus waar we in het gezellige restaurant koffie dronken met wat lekker er bij.

Het is de oudste botanische tuin van Nederland en in 1590 opgericht aan het Rapenburg. De tuin is vanaf het begin toegankelijk geweest voor het publiek wat vrij uitzonderlijk was.

Tussen de bomen is een van de koepels van de Oude Sterrenwacht Leiden te zien. Morgen vertel ik er wat meer over. 

Reacties

In de weer zei…
Leuke stad, ben er ooit een keer geweest met deelnemers van de fotocursus waar mijn man toen een paar jaar de cursus volgden. Ze moesten er gaan, hoe kan het anders, fotograferen :-)
Nou daar kun je je hart ophalen, dat laat jij hier wel zien !
Ik begrijp, dat de route dit keer goed was aangegeven? Fijn.
Emie zei…
Wat een mooie afwisseling in deze route. En wat een fijne foto's ook!
willy zei…
knappe foto's, al wilde het weer niet echt mee Marthy

de stadspoort en de molen herinner ik me nog goed

prettige dag
Edward McDunn zei…
Een serie fraaie foto's hoor, die totempaal voor het museum Volkenkunde, is echt prachtig.
miekequilt zei…
Wat een heerlijke wandeling. Ik geniet lekker mee van jullie uitje.
Annelies zei…
Voor mij ook mooie jeugd herinneringen aan deze historische stad.
Lekker spijbelen en door de stad struinen tijdens mijn middelbare schooltijd.
En altijd op zaterdag naar de markt!
Groeten
Ernest
Liesbethblogt zei…
Het prachtige Leiden, wat een heerlijke wandeling heb je gemaakt. De voorjaarsbloemen vind ik heel leuk!
Judy zei…
Ik herken veel, mijn zoon woonde een tijdje in Leiden. Ik heb me toen ingeschreven voor een hofje en had er bijna gewoond, maar toen besloot zoon te verhuizen naar Groningen. Dus wat zou ik dan in Leiden? Leuk de Hortus!
Lies zei…
Toch héél mooie plekjes!
Lie(f)s.
Sjoerd zei…
De Hortus is mij favoriete tuin... En Leiden mijn favoriete stad in Nederland.
Elizabeth zei…
Ik ben nog nooit in Leiden geweest, geloof ik. Maar je foto's smaken naar meer!
Hetty zei…
Ik heb het lange park nooit opgemerkt! Klaarblijkelijk helemaal gefocust op de hortus .
Janny zei…
Mooi is Leiden, ik ben ook wel eens in de Hortus geweest.