Doorgaan naar hoofdcontent

Struinen door de duinen

Samen met Jeanne gisteren heerlijk in de Amsterdamste Waterleidingduinen gezworven. We hadden een strakblauwe lucht maar de wind was verdraaid koud. Geeft niet, als je flink doorstapt blijf je wel warm.

Dit landschap blijft me boeien terwijl ik er toch al zo vaak geweest ben. Als kind liep ik hier al en dat is nooit meer opgehouden, telkens kom er er weer terug.

Opeens zagen we een groepje damherten waarvan deze jongens even hun krachten aan het meten waren.

Zo te zien was de rest van de groep niet erg onder de indruk van dat gestoei, die lagen lekker in het zonnetje.

En deze keerde het gedoe zijn rug toe.

Het grootste deel van het natuurgebied is beschermd en veel recreatie is om die reden niet toegestaan. Behalve wandelen dan, dat mag zelfs buiten de paden. Wat wij dus ook deden, we namen zo'n lekker slingerpad maar op een gegeven moment wisten we toch niet meer waar we waren.  Geen nood, de kaarten die ik heb van de AWD samen met de GPS op onze telefoons brachten ons weer op het rechte pad.

Jaarlijks stroomt er vijftig! miljoen kubieke meter drinkwater door dit gebied, het is het oudste waterwingebied van Nederland. Kijk maar eens hoe helder het water is.

Je kan hier nog echt genieten van rust, stilte en natuur, het was ook helemaal niet druk. Het landschap is prachtig en heel afwisselend, met poeltjes, rietkragen, bossen en duinen.

De natuur kan hier rustig zijn gang gaan, gevallen bomen of takken mogen blijven liggen.

Schoonheid zit ook in het kleine, een mooie gevormde liaan en hier onder de schors van een omgevallen boom.

Toen ik thuisgekomen in de spiegel keek zag ik dat ik wat kleur had gekregen in mijn gezicht. Zon en wind in een mooi landschap, het was genieten.

Reacties

Drenthegirl zei…
So nice to "walk" with you!
Bertiebo zei…
Ik zei het ook al bij Jeanne: jullie foto's zijn zo mooi dat ik meteen wel weer eens wil gaan wandelen daar
Emie zei…
Wat een ruimte en mooie natuur. Ik heb in gedachten meegewandeld !
willy zei…
een prachtig natuurgebied dat ik enkel via de blogs ken Marthy

de foto's van de damherten zijn heel bijzonder

iets wat we hier niet te zien krijgen

prettige dag
Het was er weldadig. ik hoop voor jou ook.
Sjoerd zei…
Je moet de schoonheid uiteraard wel zien en vast kunnen leggen. En dat lukt vrij goed mag ik wel zeggen.
In de weer zei…
Mooie wandeling, mooie foto’s.
Ik vind die foto met het licht dat door de rietpluimen schijnt zo mooi !
De rest ook hoor !
Wat een mooi gebied, heerlijke wandeling. Dank je wel dat je ons hebt meegenomen.
Judy zei…
Ook al bij Jeanne gezien: wat een prachtige foto's van een prachtige wandeling in een prachtig gebied!
Lies zei…
Moois én spektakel!
Lie(f)s.
KnutzEls zei…
Dat je zo maar tussen de herten loopt, heel bijzonder.
Elizabeth zei…
Prachtig... Als je van natuur, wandelen en fotograferen houdt, dan ben je hier op z'n plek!
Marlou zei…
Hey Marthy,

ja... wat een prachtgebied.
je had een mooie dag!
En een lief wandelmaatje...

groetjes, Marlou
Edward McDunn zei…
Je hebt die 2 jonge knapen mooi op de foto gezet hoor.