Doorgaan naar hoofdcontent

Het Leidse Singelpark I

Gistermiddag liepen we met vrienden door het Leidse Singelpark, het langste park van Nederland.  Een afwisselende route van zo’n 6,5 kilometer rond de historische binnenstad van Leiden. Jaren geleden kwamen inwoners van Leiden met het idee om een aantal parken en plantsoenen langs de singels met elkaar te verbinden tot één doorlopend park. Dit park ligt aan de binnenkant van de singels waar ooit de stadsmuren de stad Leiden beschermden. Zes nieuwe bruggen verbinden de verschillende delen van het park. Er is een grote afwisseling van natuur, cultuur en water dus er is veel te zien. 

Een blauwe lucht op mijn foto's was mooi geweest maar we waren allang blij dat het eindelijk droog werd en we 's middags in de auto konden stappen om naar Leiden te rijden. Deze afspraak was al vier keer verzet wegens het weer.

Groene 'takken' geven de onderdelen van het park aan.

Sommige delen van het park zijn nieuw met jonge aanplant maar er zijn ook delen met prachtige oude bomen. In dit perk waren drie vrijwilligers op hun knietjes aan het wieden, ze hadden wel even tijd om een gezellig praatje te maken. Ze vertelden dat ze meerdere uren per week in groepen onderhoud aan 'hun' park deden.

Ik weet niet of dit kunstwerk bij het park hoorde of bij het gebouw wat er achter staat maar het was zo leuk, het moest even op de foto.

Aan de andere kant van de brug waarop dit bord stond was nog zo'n bord en daar stond 'weer' op.


Over het water heen langs de singels zijn veel mooie oude panden te bewonderen. 

Molen de Valk, een markant punt in Leiden. Hoe vaak ben ik hier vroeger niet langs gelopen, vanf de bushalte bij het station op weg naar de binnenstad.


De route wordt aangegeven door gekleurde bordjes met allerlei vogels, dieren en bloemen, heel leuk dus om de route met kinderen te doen.. Via de website van het park is een spelkaart te downloaden. In bijna alle parkdelen zijn speeltuintjes en in het Plantsoen staat een volière.

Wordt vervolgd.

Reacties

Sjoerd zei…
Een heel mooi park, dat is goed geregeld daar. Dat "kunstwerk" past goed bij een roetige zondag.
Je doet Ernest veel plezier met je berichtjes over Leiden: terug naar z'n jeugdjaren!
Marthy zei…
Deze wandeling is zo leuk, ik zag ook veel bekends uit mijn jeugd. Als we weer eens tegelijkertijd in Nederland zijn gaan we hem met zijn vieren maken.
Janny zei…
Mooi zo’n lang park, er is veel te zien.
Emie zei…
Wat een geweldig initiatief . Ik ben dol op stadsparken en ga dit onthouden!
Wat een leuk initiatief om die parken te verbinden tot 1 wandeling. Die takken met aanduiding vind ik helemaal geweldig. En ook de bordjes en activiteiten voor kinderen. Toen we in Hoofddorp woonden, gingen we wel eens met de trein naar Leiden met de kinderen, altijd een succes.
Marietje zei…
Ik kan merken dat ik veel te weinig in de binnenstad kom. Ik weet niets over de hele route. Ik ga meestal via Leiderdorp naar de Merenwijk naar mijn moeder.
2 jaar geleden net voor de corona hebben we met vrienden de binnenstad laten zien en de singel via de rondvaart gedaan.
Ik ben wel weer enthousiast van je foto's geworden en hoop van de zomer weer eens wat meer te zien van mijn geboortestad.
Lies zei…
Mooi! Én die huisjes aan/op het water, én die molen...!
Lie(f)s.
Bertiebo zei…
Leuke stad, Leiden. Dit park ook weer
miekequilt zei…
Wat is dat toch leuk gedaan en wat een mooie wandeling kan je daar maken.
Judy zei…
Wat mooi zo'n lang park! En het doet me altijd goed als vrijwilligers het onderhouden.
Leuk én mooi! Schitterebd idee hadden ze daar!
Margriet zei…
Leuk dat al die parken verbonden zijn, ook dat ze aan de kinderen gedacht hebben! Leuk beeld van die kabouter[ als ik het goed zie]
Edward McDunn zei…
Mooi hoor, "Stallen van Gend en Loos" geweldig!