Doorgaan naar hoofdcontent

De oude spoorlijn La Voulte-sur-Rhône - Le Cheylard

We maakten gisteren samen met de gasten uit ons vakantiehuis de fietstocht Les Ollières sur Eyrieux naar Le Cheylard en dezelfde route weer terug over het oude spoorwegtraject. Ik ben op zoek gegaan naar wat oude foto's van die spoorlijn en wilde ook weten wanneer die buiten werking werd gesteld.

De lijn La Voulte-sur-Rhône - Le Cheylard werd geopend op 13 september 1891 en buiten dienst gesteld in 1968. Ondanks de snelheid van de trein van 20 km/u konden de reizigers verschillende uren reistijd winnen.

Het was onmiddellijk een succes: vóór 1903 reden er 6 treinen per dag, 3 omhoog en 3 omlaag. Het verkeer moest soms worden beperkt vanwege de sneeuw, maar desondanks werden elk jaar 250.000 kaartjes verkocht.

Behalve passagiers maakte de trein uit de Eyrieux-vallei ook de export van producten uit de Ardèche naar Parijs, Marseille of Lyon mogelijk: hout voor de galerijen in de mijnen van de Loire en de Cévennes, kastanjes, fruit uit de boomgaarden in de vallei en zijden rollen om de weefgetouwen van de zijdefabrikanten in Lyon te bevoorraden.



De ontwikkeling van de auto en gekoelde vrachtwagens maakten op 31 oktober 1968 een einde aan het mooie avontuur van deze spoorweg. Dit is een foto van stoomlocomotief Mallet 403 die rijdt over het Pimpie viaduct een paar maanden voor de sluiting van het netwerk.

Vandaag de dag is de spoorlijn een fiets/wandelpad geworden, genaamd "La Dolce Via". De werkzaamheden begonnen in 2006 en werden twaalf jaar later afgerond, dit tot groot genoegen van voetgangers en fietsers. Wat hadden gisteren veel mensen plezier van dit pad, er werd druk gebruik van gemaakt. Ook wij hadden er weer een heerlijke dag.



 

Reacties

Judy zei…
Leuk, die geschiedenis. En dat het nu een wandel/fietspad is geworden is ideaal!
Waar heb je die mooie oude foto's opgeduikeld? Mooi!
Emie zei…
Zo'n goed idee om een oud spoortraject te hergebruiken! Wat zal dat fijn fietsen zijn.
miekequilt zei…
Wat een leuk stuk, Marthy. Fijn dat je ( voor ons) de geschiedenis onderzocht. Hoe is de temperatuur bij jullie?
Anoniem zei…
Het is een prachtige route om te fietsen. Wat een verhalen zitten daar weer achter, leuk om te lezen. Bedankt voor de geweldige dag!

Annette en Bouke
Janny zei…
Dat lijkt me zeker een mooi stuk om te fietsen!
Sjoerd zei…
De trein was destijds de basis van industrialisatie en welvaart. Maar inmiddels achterhaald. Mooi stukje geschiedenis.
Mooi ook die oude foto's! En hoe leuk dat dit nu een fiets- en wandelpad is geworden.
Edward McDunn zei…
Een geweldig mooi blog Marthy, even terug in de tijd.
Mooi om te lezen en te zien, die geschiedenis.
Een paar jaren geleden hebben Karin en ik een andere oude spoorlijn gefietst. Die eindigde aan een openluchtzwembad. Het heen en terug traject was een 70km, in het gaan voortdurend lichtjes bergop (in de friste van de ochtend), en op de terugweg heerlijk lichtjes bergaf (in de volle middagzon). Prachtige route ook!!
Marthy zei…
Was dat hier ook in de Ardèche, Michiel. Noordelijker liggen nog wel wat van zulke routes die wij nog niet gereden hebben.
Jolande zei…
In Belgie zijn ook verschillende oude tram/treinbanen nu fiets- en wandelpad en dat is hartstikke fijn om te doen, dus ik kan me helemaal voorstellen dat jullie
een heerlijke dag hadden.
De foto's die je hebt gevonden zijn wel erg leuk.