Doorgaan naar hoofdcontent

Recept van de maand

 

Was ik gisteren toch helemaal vergeten om het recept van de maand op mijn blog te zetten terwijl het  echt in mijn agenda stond. Maar goed, geen man overboord, krijgen jullie het vandaag. Ik heb dit recept al jaren en gebruik het regelmatig als ik gasten aan tafel heb. Negen van de tien keer wordt me om het recpt gevraagd dus dat zegt wel wat. En het stelt eigenlijk niets voor en het fijne van dit recept is dat je het van te voren helemaal kan klaarmaken, alleen de bakplaat nog in de oven schuiven.Dit is echt een recept voor de decembermaand met feestjes en etentjes.

Champignons gevuld met roomkaas 

Ingrediënten:  4 à 6 personen 

 3 kleine bakken champignons 

 2 sjalotjes of ½ kleine ui 

wat witte peper 

150 gram roomkaas bijv. Mon Chou 

100 gram ontbijtspek of pancetta 

wat Grana Pardano 


Bereiding: 

Hol de champignons uit en houd de steeltjes achter.

Snijd de champignonsteeltjes heel fijn.

Snipper de ui of sjalot fijn.

Snijd het ontbijtspek in kleine snippertjes

Fruit de champignonsteeltjes, de ui en het ontbijtspek iets aan in een droge koekenpan. Laat het mengsel afkoelen.

Verwarm de oven voor op 200°C.

Meng het ui-spek-champignon-mengsel door de roomkaas. Haal de roomkaas vroeg genoeg uit de koelkast zodat het al wat zachter is. Vul de champignonhoeden met het roomkaasmengsel. Goed vullen met een kop erop.

Strooi gemalen witte peper en de geraspte kaas over de champignonhoeden en bak ze in ca. 20 minuten in de voorverwarmde oven.

Je kan dit gerecht als borrelhapje serveren maar ook als voorgerecht. Dien het dan op met wat  rucola er onder en eventueel wat peterselie er overheen gestrooid. 

Smakelijk!


Nog meer recepten zijn te vinden op de volgende blogs:

Ger - Josephine - Lot - Dini - Ilse - Marjan - Toos - MiriamAkkelien - 
Conny - Judy - Mieke - Anita - Annemarie - Sylvia - Janny - 

Reacties

Judy zei…
Dat ziet er heerlijk uit!
Emie zei…
Ook van een portobello goed te maken. Heerlijk!
miekequilt zei…
Dat ziet er heerlijk uit, Marthy. En makkelijk te maken.
Heb het al een keertje mogen eten bij je en het klopt helemaal: dit recept is een toppertje! Staat tijdens de feestdagen ook bij ons op de ‘menukaart’.
In de weer zei…
Ha, wat leuk, ik heb dit al ooit op je blog gelezen en gemaakt ook en ik kan je zeggen, wij vonden het heerlijk.
Makkelijk te maken ook, top !
Ger zei…
Heb al weer lekkere,makkelijke,snelle en leuke recepten en foto’s voorbij zien komen waar ik reactie achter gelaten heb en dit is er een van,altijd fijn om iets voor te bereiden wat later alleen nog in de oven moet.
Dankjewel Marthy voor het delen
Janny zei…
Leuk idee voor de Kerst, handig om vooraf klaar te maken.
Elizabeth zei…
Wij houden van champignons, dus dat komt wel goed ...
Het kan zomaar zijn dat we dit jaar met kerst als hapje gaan doen!
Dankjewel voor het recept!
Miriam zei…
Het lijkt me heel lekker, weer iets om uit te proberen!
Lies zei…
'k Lust eigenlijk geen champignons.
Lie(f)s.
Sjoerd zei…
Dat lijkt me een heel lekker voorgerechtje.
Josephine zei…
Dit is echt een heel leuk gerechtje Marthy, makkelijk te maken
en succes verzekerd. Die gaat in mijn receptenboekje!!!
KnutzEls zei…
Ziet er leuk uit en kan niet anders dan lekker zijn. Ga ik zeker ook eens maken.
Deze ga ik eens proberen. Ben dol op champignons!