Doorgaan naar hoofdcontent

Zandhagedis

We liepen gisteren de Zandhagedisroute in de duinen van Noordwijk. Een deel door een gebied wat het Zuid-Hollands Landschap beheert en een ander deel door de Amsterdamse Waterleidingduinen. Bekend gebied voor mij, vanaf kind heb ik hier veel gewandeld.

In het Langeveld zijn het hele jaar wel damherten te zien. Maar dan moet je wel een beetje geluk hebben en dat hadden wij al heel snel. De dieren bevonden zich wel op afstand en ik had geen statief bij me maar als ik wat steun op de schouder van Mart kan ik vrij scherpe foto's maken.


Soms liggen ze rustig te herkauwen in het bos of anders grazen ze op de weides. Het blijft prachtig om  die mooie dieren op je gemak te kunnen bekijken.

Voor deze grote jongen hebben we een stukje om moeten lopen, ik was nog niet in staat om er over heen te komen. Zien jullie die grote plassen verderop, dat was nog wel even een uitdaging. Gelukkig hadden we stevige wandelschoenen aan die wel tegen wat water kunnen.

Dit kwamen we regelmatig tegen, grote stukken duingebied die onder water stonden.

Of het nu winter of zomer is maakt mij niet uit, ik vind de duinen altijd mooi.

Sterretjesmos met daar tussendoor iets groens wat wit bloeide.

Sommige paden waren misschien wat te uitdagend voor mij, jammer dan, ik heb ervan genoten.

Prachtig met korstmos begroeide takjes.

Het was een heerlijk wandeling van 8 km lang met aan het eind een pannenkoekenrestaurant. Ik had me er onderweg al op verheugd en wat smaakte hij lekker, die pannenkoek met spek en appel.

Reacties

Judy zei…
Nou, die pannenkoek is natuurlijk een prachtig einddoel van deze mooie wandeling!
Mevrouw W. zei…
Wij zijn vorig jaar voor het eerst in de Amsterdamse Waterleidingduinen geweest. Wat een prachtige gebied en duinen! Het is daar zoveel mooier dan waar ik woon (West Zeeuws-Vlaanderen). Wij hebben dijken en weinig duin.

Je foto's zijn mooi en die pannenkoek had je echt wel verdiend.
Emie zei…
Wat een afstand kan je alweer lopen, zeg! Tijdens mijn training voor de Vierdaagse heb ik ook in dat gebied gelopen en het is er werkelijk schitterend. Dat bewijzen jouw foto's ook.
In de weer zei…
Mooi, die foto’s van de bomen die naar een kant zijn gewaaid/gegroeid.
De rest is ook mooi hoor, wat een schitterend gebied.
Wat is het toch een prachtig natuurgebied. Nu ook zo mooi in winterkleur! 8 kilometer alweer gelopen, zo knap!
Echt een prachtig gebied, en dat gewoon in ons eigen Nederland. Soms 'vergeten' we wel eens hoe mooi het 'om de hoek' is. Fijne jaarwisseling en tot in 2024.
Ger zei…
Het moet fantastisch zijn om in dit prachtige natuurgebied te te kunnen wandelen en te genieten.En je maakte weer stoere foto's.
Janny zei…
Echt een prachtig gebied en wat leuk dat je damherten kon fotograferen! Nog even en je loopt weer als voorheen.
willy zei…
8 km.. dat is een gans eind Marthy

knappe foto's uit dit natuurgebied

en deze van de damherten zijn de max...

prettig eindejaar gewenst
miekequilt zei…
Heerlijk die wandeling. Prachtige foto’s heb je erbij geplaatst. Die pannenkoek aan het eind was dubbel en dwars verdiend.
Lies zei…
Wat een héérlijke wandeling...!
Lie(f)s.
Heerlijke wandeling, en prachtige foto's weer. Gelukkig nieuwjaar!!!
Marthy zei…
Voor jullie ook een mooi en gezond nieuwjaar, Michiel.