Doorgaan naar hoofdcontent

Den Bosch en Vincent

We bleven een nachtje slapen op het Brabantse land en bezochten vandaag 's Hertogenbosch. Daar bekeken we de Sint-Janskathedraal en aten natuurlijk een Bossche bol wat je het makkelijkst met vork en mes doet.

De buien met hagel vlogen ons om de oren dus we zochten sneller dan het plan was onze toevlucht in het Noordbrabants museum. Daar bekeken we de tentoonstelling die is gemaakt over het ontstaan van de film Loving Vincent, de eerste geschilderde animatiefilm ter wereld. Meer dan 125 kunstenaars schilderden in de stijl van Vincent van Gogh 65.000 frames voor de film en het kostte zes jaar om dit alles te realiseren.


Het is ongelooflijk maar Vincent ontwikkelde zich binnen negen jaar van iemand die nauwelijks kon tekenen tot een zeer getalenteerd schilder en is tegenwoordig misschien wel de populairste schilder aller tijden. Er was dan ook veel belangstelling voor de tentoonstelling.


Er zijn meer dan honderd olieverfschilderijen te bewonderen die voor deze film zijn gemaakt. 

Ja, en nu vinden wij het heel jammer dat we de film niet gezien hebben dus ik hoop nog een bioscoop in de buurt te vinden waar hij nog draait.



Reacties

Jeetje, leuk! Heb ik gemist toen we laatst in Den Bosch waren, jammer.
De film was heel bijzonder, knap gemaakt en onbegruipelijk dat het mogelijk was. Ik hoop dat je de film nog ergens kunt zien. En anders heb je in elk geval de tentoonstelling gezien. Groey El
Onliemie zei…
Over de film hoorde ik nog niet. Wie is er nu geen fan van Van Gogh? Ik in ieder geval wel! Echt prachtig! En Den Bosch zelf is ook heel erg gezellig. Voor ons is dat niet zo ver weg dus we komen daar wel eens. En ooit kampeerden we daar vlak in de buurt. Heel leuk.
Marthy zei…
Ach, je kan niet alles zien maar het was zeker mooi.
Marthy zei…
En die was het waard om gezien te worden, El.
Marthy zei…
Mooie en vooral heel gezellige stad, Kris maar het was zo vies koud dat wij blij waren dat we naar binnen konden.
Pippa's Hus zei…
Ik ben nog nooit in Den Bosch geweest maar ik moet zeker nog eens gaan! XX Esther
Anoniem zei…
Ha Marthy,
de film draait aanstaande dinsdag om 14.00 uur nog in de Annexbioscoop in Woerden.
Groetjes, Marga
Den Bosch is zo'n leuke stad! En niet alleen vanwege de Bossche bol.
Die tentoonstelling zou ik ook graag willen zien.
Vandaag hebben ze twee "nieuwe" schilderijen van Van Gogh ontdekt...
Lieve groet
Marthy zei…
Wat lief van je, Marga, om dit even te laten weten. Maar helaas kan ik die dag niet, jammer.
Woooow; ik heb dat precies helemaal gemist van diefilm. Ik vind Vincent van Goch heel fascinerend, wat een schilderkunst!!!!
Marthy zei…
Misschien gaat de film nog in België draaien.
Sjoerd zei…
whow, eigenlijk had ik daar ook moeten zijn...
Bertiebo zei…
Nou inderdaad, van Gogh is zeeeeeer populair. Ik zag afgelopen zondag de lange, lange rij voor het van Goghmuseum. Niet bij het Rijks, zelfs niet bij de Hermitage, maar daar wel hoor!
Mooi. Toen oudste zoon op de lagere school zat, haden ze een keer een project over Van Gogh. Ze schilderden in zijn stijl. Wat zoon maakte, heb ik nog steeds, zo mooi.