Doorgaan naar hoofdcontent

Hoog water in de Lek

Het water in de Lek zou hoog staan dus we gingen maar eens kijken op de Lekdijk gistermiddag. Inderdaad een behoorlijk plas water en er komt nog meer. Dinsdag en woensdag komt er een hoogwatergolf naar ons land vanuit Duitsland. De boeren zijn al gewaarschuwd dat ze geen vee meer in de uiterwaarden moeten laten lopen. Je kan goed zien dat ook in  de sloten onder aan de dijk het water hoog staat.




Terwijl de wind daar boven op die dijk snijdend koud was liepen er opvallend veel mensen te wandelen, naar buiten gelokt door de zon natuurlijk. Je loopt er ook mooi, aan de ene kant de rivier en onder je aan de andere kant prachtige oude boerderijen met daarachter de polder. 'Holland op zijn mooist', zeg ik altijd.




Reacties

Bertiebo zei…
Ja zeker mooi. En het leuke is dat Nederland op heel veel plekken zo mooi is.
Marthy zei…
Inderdaad Bertie, Nederland is op heel veel plekken prachtig. Dit is midden in de Randstad en dan zijn er nog mensen die beweren dat Nederland overvol is.
Emie zei…
Kalenderwaardige foto's! Ik hou van Holland.
Marthy zei…
Ik vind Frankrijk en ook Italië verschrikkelijk mooie landen maar van Nederland hou ik, dat komt natuurlijk ook omdat hier mijn wortels liggen.
Elizabeth zei…
Prachtig! Ik voel de wind en de kou... Geweldige foto's!
Hier bij de Merwede ook erg hoog water, het weiland is heel nat..
Marthy zei…
Oei, wat was het koud daar boven aan die dijk, Elizabeth. Geen greintje luwte.
KnutzEls zei…
Ja, geef mij maar weidse polders, lange stromende rivieren. Inderdaad holland op zn mooist
Bijzonder dat een landschap zo snel kan veranderen, het is ook weer koud en kil de winter is nog niet voorbij. Heerlijk dat Hollandse weer en landschap. Groetjes El
Marthy zei…
Ik heb dat nog steeds, Els en zal het altijd blijven houden. Lopend op zo'n rivierdijk met uitzicht op de polder kan ik niet anders dan concluderen: dit is Holland!
Marthy zei…
De winter zou ons nog weleens kunnen verrassen, El.
Prachtige plaatjes van prachtige omgeving, Hier was het gisteren en ook vandaag grijs. Qua hoog water hoef ik gelukkig niet bang te zijn, we wonen op bijna 100 m hoogte.
Marthy zei…
Oh, wat jammer van dat grijze. Gisteren en ook vanmorgen nog volop zon. Zo fijn even dat licht.
Het water in de Lek staat echt hoog. Maar niet zo erg als in 1995. Toen kon de pont niet eens varen. Het levert wel prachtige foto's op.
Je was dicht bij me in de buurt (-:
Marthy zei…
Dochterlief vertelde dat ze de pont bij Bergstoep omhoog moest gaan in plaats van naar beneden.
In de weer zei…
Prachtig, ook mooi om daar te fietsen denk ik.
Sjoerd zei…
De foto's geven een mooi beeld. Hoog water hoort er af en toe bij. Dan realiseer je je weer dat de natuur de wetten stelt.
Marthy zei…
Hier wordt heel veel gefietst, Toos. Ook door mensen uit andere regio's.
Marthy zei…
Maar wel fijn dat onze dijken zo goed op orde zijn, Sjoerd.
Nederland is echt mooi! De wilgen op je foto hebben de takken nog, hier zijn ze er dit weekend afgegaan. Wij knotten ze elk jaar, anders worden ze te groot voor in een nieuwbouw-tuintje. Maar ik houd ook van knotwilgen, die horen echt in een polder vind ik. Het gebied waar onze woonwijk ligt, is de Mastenbroekerpolder. En daar vind je nog veel knotwilgen.
Marthy zei…
Ik heb hier ook al veel geknotte wilgen gezien, Jeanette. Wat zouden de Nederlandse polders zijn zonder deze bomen.
Anoniem zei…
Prachtige foto's, van een prachtig landschap. Zo mogelijk ga ik morgen even naar de Rijn, kijken en mijmeren, want het was in mijn jonge jaren wat wanneer de pont er uit lag en het hoog water was.
Ik vind het altijd een indrukwekkend natuurverschijnsel!
Groet
Marrian
Onliemie zei…
Echt wel! Helemaal Holland op zijn mooist!
Marthy zei…
Daar bij jullie is het bij hoog water zeker indrukwekkend, Marrian.