Doorgaan naar hoofdcontent

NDSM werf

Tijdens de Nieuwjaarswandeling van veertien dagen geleden namen we de pont naar de NDSM werf. Vanaf de pont zag ik de onderzeeboot Foxtrot B80 liggen. In Letland gebouwd in 1956 voor de Russische Marine Vloot, nu ligt hij er om gesloopt te worden. Ik kreeg niet de tijd om de boot te fotograferen, jammer. Behalve de onderzeeër is er op dit grote terrein nog veel meer te zien en vooral te fotograferen, ik wil er beslist nog eens naar toe. Het gebied, een voormalige scheepswerf, is nog volop in ontwikkeling naar woon- werkgebied en culturele hotspot. Op de gevel van Street Art Today een geweldige beeltenis van Anne Frank. Er zijn nog veel meer muurschilderingen te zien waarvan ik er een paar op de foto zette. Ik word er altijd vrolijk van.


Nadat we bij Tuindorp Oostzaan onze auto's hadden opgehaald zijn we naar de werf teruggereden om te gaan eten in restaurant 'Pllek'. Een mooie locatie met uitzicht op het IJ en de lichtjes van Amsterdam. Heel groot van binnen en natuurlijk ontzettend hip, we zijn wel in Amsterdam hè. We kregen een plek tegen de achterwand zodat we de hele zaal konden overzien en we wat uit de drukte zaten. Ik vond het een belevenis en het eten was lekker. De laatste twee foto's haalde ik van internet en op de onderste kun je zien hoe het er 's zomers uit ziet.




Reacties

Bertiebo zei…
Leuk hoor al die plekken waar wij regelmatig komen
Marthy zei…
Ik zou hier ook weleens wat meer willen komen, Bertie.
Amsterdam-Noord is booming!
Marthy zei…
Dat was daar goed te merken, Jeanne.
Sjoerd zei…
Die murals trekken me ook wel...
Marthy zei…
Dat woord kende ik nog niet maar mooi zijn ze.
Muurschilderingen hebben een grote aantrekkingskracht. Ik vind het vaak zo knap gedaan. Lijkt me zo moeilijk om zo groot te werken.
Marthy zei…
Ben het met je eens Jeanette, het is toch een bepaalde kunst.
Jolanda zei…
Wat leuk zeker de streetart. Hier in Rotterdam zoek ik het ook regelmatig op. Leuk adresje, ga ik onthouden!
De muurschildering van Anne Frank vind ik bijzonder. Ik word er zowel blij als bedroefd van.
De eerste muurschildering ooit zag ik onder een viaduct toen ik nog in het Sophia was opgenomen. Later kwamen ze zelfs op hele gebouwen te staan. Wat mij betreft hoort het thuis in de categorie: kunst!
Marthy zei…
Ga er eens heen met je fototoestel, Jolanda, zal je zeker leuk vinden.
Marthy zei…
Ben het met je eens hoor Kakel, het is kunst.
Leuke locatie he! wij zijn er ook wel eens geweest met de jongens, vooral ook om foto's te maken ;-) Binnenkort gaan we nog een keer want het Skatepark zit er ook en daar willen Beer en Jack heel graag heen. Snel dus meer foto's op mijn blog :-)
Marthy zei…
Ja, ik zag jouw foto's al een keer op je blog. Ik wil er beslist ook nog een heen.