Doorgaan naar hoofdcontent

Van Kampen naar Genemuiden

We eindigden vrijdag in Kampen waar we een prima overnachtingsplek hadden in een groot huis. We liepen al vroeg gistermorgen de stad in. Het was erg mistig maar droog net zoals de vorige dag trouwens. Maar ook in de mist is Kampen erg mooi. Dit is nou typisch zo'n stad waar je een hele dag voor moet uittrekken, er is zoveel te zien. Hieronder de Broederpoort, waar we kwamen via de vestingwal.



Er heeft in Kampen  lang een joodse gemeenschap geleefd. In de negentiende eeuw was de joodse gemeente uitgegroeid tot bijna 500 personen. Nadien daalde het aantal joden in Kampen en werd hun geschiedenis hier afgebroken toen ze in de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetters werden weggevoerd en in concentratiekampen werden omgebracht. Aan de rand van Kampen liggen verschillende begraafplaatsen bij elkaar, waaronder een Joodse. De kerk op de achtergrond is een katholieke.



We kunnen niet lang in Kampen blijven, we hebben nog twintig kilometer voor de boeg in polders, over oneindige grasdijken. Wat is het hier groot en leeg, de horizon ver, wat nog versterkt wordt door de mist.


Het torentje aan de overkant van de Veneriete, een wetering met een naam die aan een ijstaart doet denken, is een gemaaltje. Bij de monding van dit water komen we op de grasdijk langs het Zwarte Meer en dan is het nog maar een stukje naar de pont van Genemuiden waar een van onze auto's staat. Weer een mooi stukje Nederland gezien.




Reacties

Annelies zei…
Wat een mooie toch hebben jullie er weer op zitten. En die stoere wandelaars op je foto zien er nog best fris uit: die kunnen nog best wat kilometers doorlopen! Ben alweer benieuwd naar je volgende tocht.
In de weer zei…
Schitterende tocht en mooie foto’s weer.
Marthy, je moet even naar je titel kijken.
Sjoerd zei…
Mooie foto's weer. Maar dat gemaal springt er echt uit.
Emie zei…
Poeh hé, wat een wandelaars zijn jullie toch!
Marthy zei…
Ik zag het zelf al, maar toch bedankt Toos.
Marthy zei…
Wij kunnen wel wat hebben, Annelies;-)
Marthy zei…
Het was een verrassing om zo'n mooi gebouwtje midden in een grote lege polder tegen te komen.
Marthy zei…
En we blijven het leuk vinden, Emie.
Jullie hebben weer genoten, ziet er een heerlijke tocht uit!
Wat was je in de buurt.... wat is het volgende stuk?
Je hebt in het nieuwe jaar al weer heel wat kilometers gelopen! Knap hoor!
Je foto's zien er zoals altijd prachtig uit. Bij elke wandeling denk ik: dáár wil ik ook lopen! De foto van de burcht spreekt me bijzonder aan. Het verhaal van de Joden blijft verdrietig. Overal wordt je eraan herinnerd, wat terecht is. Je laatste foto's zijn super. De kleur van dat riet...
Ageeth Mooij zei…
Ik heb een jaar in Kampen gewoond voor de Sociale Academie en ik ging samenwonen met mijn huidige man. De opleiding was ook gehuisvest in een historisch gebouw, een vroeg 19e eeuwse kazerne. Prachtige stad met een bijzondere bevolking.
Volgens mij is jullie volgende punt Vollenhove, daar ben ik geboren en getogen. Ook zo mooi!
Jullie zijn doorzetters!
Marthy zei…
De volgende keer gaan we richting Blokzijl
Marthy zei…
Vollenhove is 16 km verder, Ageeth. Wij lopen altijd rond de 20 km dus zullen onze overnachting wat verderop moeten zoeken. Ik ken de plaats niet, ben benieuwd.
Marthy zei…
Ik ken dat gevoel van dat wil ik ook. Een beetje hebberig.....
Marthy zei…
Er is voor mij niets fijners om te doen, Alet. Lopend de wereld verkennen....
Elizabeth zei…
Prachtig! Zo leuk om even mee te genieten... Ik kom eigenlijk nooit in de omgeving.
Ik hoop maar dat je vandaag niet aan het wandelen bent... brrr wat een regen en wind!
Marthy zei…
Wij komen hier, behalve op onze wandeltocht, ook nooit en genieten daarom des te meer. Die stadjes rond het IJsselmeer zijn zo mooi.