Doorgaan naar hoofdcontent

Je eigen Louvre

Wij wilden al een paar jaar iets anders op de muur in onze huiskamer. Wat dat 'iets anders' dan moest zijn wisten we niet zo precies maar het moest niet al te klein zijn. Een echt schilderij, wil het wat moois zijn, is vaak te duur. 'Ach, we lopen vanzelf wel ergens tegen aan' zeiden we verleden week nog tegen elkaar. En dat vanzelf was afgelopen woensdag toen ik samen met Emie op weg naar de auto langs kunsthandel Hokken liepen. Ik kijk daar altijd even in de etalage en zag dit schilderij en was eigenlijk meteen verkocht. De prijs was redelijk dus ik vertelde het thuis aan de man die tot mijn verrassing zei dat we dan de volgende dag maar direct moesten gaan kijken. Meestal is hij niet zo'n snelle beslisser. In de kunsthandel werd ons verteld dat het geen echt schilderij is maar een Giclée, een zeer goede kunstreproductie. Bij deze techniek worden hoogwaardige inkten in verschillende kleurlagen aangebracht op speciaal kunstdruk papier of canvas. Met Glicée ben je in staat om een betaalbare particuliere collectie aan te leggen van je meest geliefde kunstenaars op het allerhoogste grafische niveau. Iedereen zijn eigen Louvre.



Het maakte ons eigenlijk niet uit, we vonden het alle twee een prachtige reproductie en kochten het. Toen het eenmaal thuis aan de muur hing wisten we ook dat we het niet meer terug zouden brengen, wat wel kon. Ik word hier blij van als ik er naar kijk en voor mij is dat de bedoeling van kunst. Opgegroeid aan de kust hou ik van dit soort taferelen. Het is niet voor niets dat onderstaand schilderij van Anton Mauve tot mijn favorieten behoord. Ik heb een poosje gedacht om dit op canvas af te laten drukken, gewoon, omdat ik ook hier blij van word.


Reacties

Pippa's Hus zei…
Ik snap wel dat jullie hier blij van worden, hij is prachtig! Wat een gelukje dat je daar zomaar tegen aan liep! XX Esther
Erg mooi, zo'n heerlijk strandtafereel! Dit schilderij wachtte dus gewoon op jullie, het past.
Bertiebo zei…
Superleuk. Ik zou hier ook blij van worde.
Emie zei…
Nou ja, wat gaaf Marthy! Gefeliciteerd met deze mooie aankoop. Hier word ik ook erg blij van.
KnutzEls zei…
Ook ik zou er blijvan worden. Kunst moet plezieren en dat doet het!
Marthy zei…
Zonder geluk.....
Marthy zei…
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, Jeanne, dit was voor ons bestemd.
Marthy zei…
Goed hè, Emie. Mart was meteen enthousiast.
Marthy zei…
Ik heb nog een schilderij en een beeldje waarvan ik nog steeds gelukkig word als ik er naar kijk.
Ageeth Mooij zei…
Dat maakt je elke dag blij, zo fijn!
Mijn man is ook niet zo'n snelle beslisser en onze smaken zijn verschillend. Maar soms is er een schot in de roos!
Marthy zei…
Onze smaken verschillen niet veel Ageeth, maar ik ga soms te snel voor hem.
Wat een schitterende koop! Geniet ervan. Groet El
Sjoerd zei…
Het effect met die spiegel vind ik ook heel mooi.
Het is prachtig, Marthy! Jullie hebben een goede aankoop gedaan.
Lieve groet
Heel mooi, top aankoop!
Echt mooi, ook die baklijst erom. Zo zomers.
En ja, die laatste, die vind ik ook nog steeds prachtig. Die kleuren....
Marthy zei…
Ik denk er nog steeds aan om hem toch af te laten drukken en hem in mijn slaapkamer te hangen.
Sandi zei…
Lovely paintings!
Marthy zei…
A warm welcome to my blog, Sandi.
Ik heb van het schilderij, Kinderen der zee, van Jozef Israëls een zwart-wit afdruk laten maken. Zo mooi dat het Rijksmuseum nu die beeldbank heeft.
Marthy zei…
Daar wil ik ook mijn afdruk vandaan halen, Jeanette.