Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuwendammerdijk


De volgende dijk op onze wandeling in Amsterdam Noord was de Nieuwendammerdijk met daaraan gelegen café ''t Sluisje' met binnen een heerlijke authentieke sfeer. Wij gebruikten er de lunch en ik nam kroketten met brood. Eet ik heel af en toe, dus dan is het echt een traktatie. Aan de andere kant van de sluis de voormalige bakkerij 'de Duivekater' waar bakker Kroes in 1974 (foto) zijn laatste duivekaters bakten. Deze feestbroden werden van oudsher gebakken rond de kerst en de jaarwisseling.




Even verderop rechts een pad met daaraan gelegen mooie houten huizen. De woningen hier op het oude land, achter de dijk zijn in 1916 overstroomd.  De Waterlandse Vloed zette een groot stuk land onder water. De gemeentes die nu Amsterdam-Noord vormen stonden maandenlang blank. De vergeten ramp wordt het wel genoemd.



Reacties

Ik ken 't Sluisje vooral van 's zomers buiten. Fijne plek!
Marthy zei…
Het is daar leuk!
In de weer zei…
Leuk lesje geschiedenis.
Marthy zei…
Leuk dat je het zegt, ik hou van geschiedenis, Toos. Ik wil alles wat ik tegenkom altijd even uitpluizen.
Wat een leuke plek om de lunch te gebruiken. En dan kroketten met brood, wat een traktatie. En een mooie geschiedenis-les, ik hou er van.
Ageeth Mooij zei…
Croquetten, zo lekker af en toe! Mooi blogbericht Marthy!
Sjoerd zei…
soms staat je het water tot de lippen was hier werkelijkheid.
Aan de overkant (Alblasserwaard) staan op huizen met dergelijke strepen. En flink hoog ook. Prachtig, dat houten huis. Wat maakt een kleurtje het toch meteen een stuk gezelliger.
Marthy zei…
Een broodje kroket in zo'n gezellig café, super.
Marthy zei…
Nederland heeft eeuwig tegen het water moeten vechten.
Marthy zei…
Bijna on-Nederlands hè Mirjam, die kleurtjes. We zouden het wat meer moeten toepassen.
Bertiebo zei…
Ik wandel daar heel vaak, met de tweeling. De plek staat ook in het boek van plekken die je gezien moet hebben, in Amsterdam. Zou daar best willen wonen. Maar helaas niet te betalen
Onliemie zei…
Heel erg mooi weer en zo romantisch die houten huisjes. Maar als je dan helemaal onder water komt te staan is de romantiek ver zoek. Hopelijk doet die ramp zich niet nog een keer voor. Lekker Hollands : kroketten! Dat heb je niet in Frankrijk of het moesten kaaskroketten zijn. Het kan maar gesmaakt hebben.:-)
Marthy zei…
Het lijkt me daar inderdaad heel leuk wonen, Bertie. En de stad vlakbij.
Marthy zei…
Ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat kroketten typisch Hollands zijn, leuk.
Onliemie zei…
Nog typischer : een kroket uit de muur! :-)
miekequilt zei…
Wat mooi daar, Marthy. Ik bewaar de wandeling om met mooier weer te gaan wandelen.