Doorgaan naar hoofdcontent

St. Janskerk in Gouda

De Sint Janskerk in Gouda met haar Goudse Glazen is sinds dit jaar te bezoeken met de museumkaart. Blogvriendin Emie en ik hadden al een afspraak elkaar te ontmoeten dus werd afgesproken dat zij in Stolwijk koffie kwam drinken en dat we daarna de kerk van binnen zouden gaan bekijken. De St. Jan is de langste kerk van Nederland, als je erin komt lopen duizelt het je even, zo imposant is het. Dat is ook het orgel van Moreau die het voor het destijds uitzonderlijk hoge bedrag van 47.642 guldens, 19 stuivers en 8 penningen bouwde. In 1736 werd het nieuwe instrument in gebruik genomen.



Deze Barbara moet haast wel uit een vooraanstaande familie zijn gekomen om zo'n grote grafzerk te krijgen. Op de steen zag ik het mooie woord obyt staan (overleden).


Tot aan de Reformatie was de St. Jan in gebruik als katholieke kerk. Nog in die tijd werd een deel van de gebrandschilderde ramen gemaakt (1555 - 1572) en na een onderbreking van twintig jaar hebben de protestanten bestuurders de beglazing voltooid (1594 - 1603). De glazen zijn echt prachtig van kleur en heel gedetailleerd. Op veel ervan kun je een hondje ontdekken, een teken van trouw.


Voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren alle glazen al uit de kerk gehaald, eerst opgeslagen bij boeren, later in bunkers bij Vogelenzang. Hieronder het bevrijdingsglas uit 1947. In de museumwinkel is een audiotour beschikbaar waarmee je in de kerk kan lopen terwijl het verhaal van de gebrandschilderde ramen wordt verteld. Na ons bezoek aan de St. Jan hebben Emie en ik lekker zitten lunchen op de Markt, ondertussen elkaar de oren van het hoofd kletsend. We zijn weer voor maanden bijgepraat.

Reacties

Wieneke zei…
Voor maanden? Kom nou, dames, dat kan beter, hoor :-)
Prachtige kerk toch, die St Jan. Toen ik nog in de buurt woonde en in Gouda ronddwaalde ging ik vaak even binnen kijken. De glazen zijn onovertroffen mooi.
Marthy zei…
Tsja Wieneke, Emie en ik leven ongeveer hetzelfde leven en dat speelt zich voor een deel niet in Nederland af. Maar uit het oog is nog niet uit het hart.
En die glazen, prachtig, iedereen zou het moeten zien.
Emie zei…
Het was een heerlijk dagje en wat dat praten betreft...we hebben een soort telepatische lijntjes met elkaar, dus zelfs zonder praten hebben we contact.
Prachtige reportage van die beeldschone kerk! En jullie hebben weer een gezellige dag gehad!
Marthy zei…
Haha, je hebt helemaal gelijk.
Marthy zei…
Ja Jeanne, dit soort dagen zijn goud waard.
Sjoerd zei…
Daar ben ik helaas niet in geweest destijds bij mijn bezoek aan Gouda. Stom, daar heb ik niet bij nagedacht...
Lang geleden dat ik in de St. Jan geweest ben maar de glazen staan me nog bij als de nacht van gisteren. Het verhaal erachter - over WOII - wist ik niet. Mooi om te lezen dat ze tijdig in veiligheid waren gebracht.
Genoeg gekletst voor maanden (-: Geloof ik niets van!
Bertiebo zei…
Nee niemand gelooft het van dat uitgekletst zijn, haha. Maar wat een mooie kerk zeg
Marthy zei…
Die kerk blijft nog wel even staan hoor Sjoerd. Nog kansen genoeg.
Marthy zei…
Als goede vriendinnen blijf je kletsen, Mirjam.
Marthy zei…
De kerk is een juweel!
Wat knap toch, die grote gebouwen en dan die geschilderde ramen. Prachtig.
Marthy zei…
En wij maar denken dat we tegenwoordig alles kunnen, vergetend wat men eeuwen geleden al presteerde.
Marthy zei…
Bijzonder hè. Hier hangt 50% van de gebrandschilderde ramen die Nederland heeft.
Elizabeth zei…
Wat een ontzettend mooie foto's heb je gemaakt! Ik geniet hier natuurlijk volop van... Als ik een keer in Gouda kom (en dat gebeurt eigenlijk veel te weinig), dan trekt de St. Jan altijd weer!
Machtige akoestiek in die kerk, als het orgel davert... het koor zingt... ja, ik heb hier hele goede herinneringen liggen...
Groetjes, Elizabeth
Marthy zei…
Ik ben er een keer geweest voor een concert, Elizabeth. Genoten!!