Doorgaan naar hoofdcontent

Amalia's erfenis


Onze kroonprinses Amalia dankt haar naam aan de stammoeder van het Koninklijk Huis en nadat ik dit boek gelezen heb begrijp ik ook wel waarom haar ouders juist voor de naam van deze bijzondere vrouw kozen.  
Het is 1622 en de zeventienjarige gravin - en tevens hofdame - Amalia van Solms vlucht samen met Elizabeth Stuart, koningin van Bohemen vanuit Praag naar  ’s-Gravenhage waar de broer van de stadhouder, Frederik Hendrik van Oranje-Nassau haar in het vizier krijgt. Hij wil haar als maîtresse maar daar trapt deze dame niet in want zij wil meer. Zij wil de koninklijke troon zodat haar kinderen later op rozen kunnen zitten.  Amalia krijgt uiteindelijk haar zin, Frederik Hendrik wil immers trouwen en een gezin stichten want dat heeft hij zijn broer Maurits, de huidige stadhouder beloofd. Die ligt op sterven en er moet een nieuwe stadhouder komen.
Een sterke vrouw, die Amalia, daar kom je in dit mooie boek steeds meer achter. Historische feiten worden in een roman verweven en dat maakt het een heel fijn boek om te lezen.
Lof voor de schrijvers!

Reacties

Bedankt voor de tip, lijkt mij een mooi boek, dus ga ik zeker lezen!
Kees Smeding zei…
Dacht altijd dat jij de Koningin van Bohemen was!
Emie zei…
Heerlijk genre. Ik zet hem op mijn denkbeeldige lijstje.
Leuk leesvoer om te onthouden.
Gaat op het lijstje. Hoe is het nu met je?
Bertiebo zei…
Ik heb geen lijstje meer, dus daarom maar meteen aangevraagd in de bieb, hahaha
Marthy zei…
Van Bohemen mag dan mijn meisjesnaam zijn Kees, maar van koninklijke bloede zou ik niet graag zijn. Als je leest wat die mensen allemaal moesten doen om hun plek in de pikorde te krijgen of te behouden, pfff mij te vermoeiend.
Onliemie zei…
Lijkt me ook wel leuk... mee op de vakantielijst dus !
Marthy zei…
Leest als een trein, Bertie.
Marthy zei…
Hobbel een beetje in en om het huis, meer niet. Kan beslist nog niet veel doen, morgen weer naar het ziekenhuis.
Sjoerd zei…
Mmm, wellicht iets op mijn leeslijst...
Wellicht iets voor mij, dank voor je tip
Pippa's Hus zei…
Heerlijk om te lezen lijkt mij! XX Esther