Doorgaan naar hoofdcontent

Flipperen

Ik had de kinderen- en kleinkinderen verleden week een appje gestuurd dat ze rond vier uur op zondagmiddag verwacht werden bij het Dutch Pinball Museum aan de Voorhaven in Rotterdam Delfshaven. Daar zouden we een poosje gaan flipperen op de meer dan honderd speelbare flipperkasten die daar staan.

Zijn er mensen die niet weten wat een flipperkast is? Een flipperkast is een amusementsautomaat waarop men een spel kan spelen door het bewegen van twee mechanismen (flippers) die via drukknoppen op de zijkant met de vingertoppen worden bediend. De bedoeling is om een stalen balletje met een diameter van 27 mm zo lang mogelijk, tegen de zwaartekracht in, in het spel te houden en punten te scoren door het aanschieten van diverse op het speelveld aanwezige doelen. Deze punten worden bijgehouden op een scherm dat op de achterkant van de kast is gemonteerd. Meestal is het hierbij mogelijk om een extra spel of extra bal te winnen. Daarom is een flipperkast geen gokautomaat, maar een behendigheidsautomaat.

Ik heb een poosje bij Saar staan kijken en die was er verdraaid behendig in, haar opa een stuk minder.

Jong en oud vermaakten zich kostelijk  met het spelen op de kasten.

Zelfs ik waagde af en toe een spelletje. Best leuk eigenlijk, het deed me aan vroeger denken.

Deze prachtige houten kasten stonden in het kleine museum, die zullen heel wat waard zijn.

Alles van voor 1960 is daar ter bezichtiging zoals deze kasten en alles na die tijd mag bespeeld worden. Wij hebben ons daar met zijn tienen zo'n vijfkwartier leuk kunnen vermaken en liepen daarna binnen enkele minuten naar het restaurant waar ik geboekt had voor een lekkere voortzetting van de avond.
Het was weer een geslaagde Berendag.

Reacties

Bertiebo zei…
Wat een leuke dag zo. En dat flipperen... ik zou verslaafd raken.
Wat een origineel idee: hoe kom je erop!
Echt mooi trouwens, die antieke flipperkasten met dat houten onderstel!
Annelies zei…
Een leuk idee en dus ook een leuke tip !
Yova zei…
Heel leuk idee van je. Kinderen vinden echt geweldig om te doen. Flipperen deden wij vroeger ook. Leuke foto's. Fijne dag.
Judy zei…
Ja hoe kom je erop! Wat een leuke bezigheid voor een familiedag!
Sjoerd zei…
Inderdaad heel leuk, ik heb daar vroeger ook uren voor gestaan. Er werd er maar ene rijk van, dat was de café-eigenaar. Het werkte heel verslavend. Mooie kasten hebben ze wel daar.
Marthy zei…
Het idee kwam van de vriendinnengroep van dochter, die hadden het een paar weken geleden ook gedaan.
Emie zei…
Goed idee voor onze kleinkinderdag volgend jaar! We liepen dus zondag weer aardig synchroon.
In de weer zei…
Wat een superleuk uitje Marthy en zoals je al zegt, voor jong en oud.
Mooie foto trouwens !
Mevrouw W. zei…
Ik zou me daar ook best wel goed kunnen vermaken :)
Leuk om daar iets te vieren.
Jolande zei…
Wat een leuk idee!
Wij hebben jarenlang zelf een flipperkast gehad en ik vond het ook altijd leuk om te doen.
Elizabeth zei…
Wat leuk, die ga ik onthouden! Mijn vriendin had vroeger zo'n soort flipperbak; niet zo groot natuurlijk en ook geen onderstel.. En ik was er wèg van!
Ger zei…
Dat was een geslaagde familie dag zo te lezen en te zien.
Nostalgie ten top.Wanneer ik vroeger thuis om de hoek naar de friettent ging waar flipperkast en jukebox stond gooide ik wel soms muntje in de jukebox maar nooit in de flipperkast.
Janny zei…
Wat een leuk uitje! Ik vond het vroeger ook altijd leuk om te doen.
Wat een goed idee! Daar had ik ook aan meegedaan. Mijn vaardigheid op de flipperkast was matig, hahaha.
miekequilt zei…
Wat een leuk idee. Heerlijk met zijn allen flipperen en daarna lekker eten. Een goed idee, Marthy!
Wij hadden vroeger thuis een echte flipperkast. Úren heb ik daarop geflipperd.
Lies zei…
Heel mooie 'museum'stukken!
Lie(f)s.
Wat een leuk idee om samen te gaan doen!