Doorgaan naar hoofdcontent

Liever de polder



Mart vertrok zaterdagmiddag toch maar naar Utrecht om dat wastafelprobleem in het studentenhuis van Thijs op te lossen en ik stapte op de fiets om een paar boodschapjes in Bergambacht te doen. Te mooi weer op een hele middag binnen te zitten.

Heen ging ik langs de provinciale weg en terug nam ik de route door de polder. Ik kwam uit op het kruispunt van deze twee routes waar deze boerderij staat, die behoorde aan de ouders van de vrouw van het echtpaar wat in de boerderij woont.

Bertus zat op het hoekje van zijn tuin te vissen en ik stopte even om een praatje met hem te maken, ik ken hem en zijn familie goed. Zijn ouders woonden samen met een broer van hem de eerste jaren dat wij in Stolwijk woonden naast onze winkel.

Die broer had een rijdende groentewinkel waar ik klant van was en later werkte hij in onze supermarkt bij de groenten. Hans is een paar jaar geleden gestorven en nog steeds als ik  de winkel binnenstap mis ik hem. Veel mensen in ons dorp hebben dat, hij was heel geliefd. 

Terwijl ik door de polder fietste kon ik alleen maar denken hoeveel ik van dit landschap hou. Mooi hoor, de Veluwe en we hebben leuke dingen gezien maar ik ben geen bomenmens en zal het ook nooit worden. Ik wil de horizon zien.

Met de wastafel in het studentenhuis is het allemaal goed gekomen dankzij die handige opa. Aardige jongens, zei Mart, ze kwamen me allemaal een hand geven. Toen onze zoon dat hoorde begon hij hard te lachen. Ja dat begrijp ik, ze willen jou wel te vriend houden, altijd makkelijk zo'n handige opa. Eerdaags hangt jouw telefoonnummer daar op het mededelingenbord in de keuken.

Reacties

Bertiebo zei…
Aardig van Mart en ja ik denk ook wel dat zijn nummer op het prikbord komt.
Mevrouw W. zei…
Ik kom weleens in het bos, maar ik mis dan ook de vergezichten. In de bergen mis ik dat ook.
Sjoerd zei…
Ik hoop dat het Mart snel gelukt is, alhoewel ik eigenlijk vind dat de huisbaas dat moet oplossen.
Judy zei…
Heel handig, zo'n opa! Grappig, hoe de polder in je dna zit. Ik ben wel een bomenmens. Maar de horizon zien is ook geweldig.
In de weer zei…
Ha, wij waren zondag in Bergambacht, perongeluk !
We moesten met het fietspont over in Lekkerkerk, maar helaas, dat vaart niet op zondag.
Toen zijn we verder gefietst naar Bergambacht en daar overgegaan.
Daarna ook veel polder en ik vind dat ook niet erg.
Hier thuis fiets ik ook liever over de dijken, langs de Maas of Waal en door de polders, als door de bossen.
Dat Mart met de wasbak zou helpen had ik verwacht, super en dan heb je wel een waarderende handdruk verdiend.
Fijn toch !
Marthy zei…
Hier is veel zondags gesloten Toos. We zitten hier in de Bible Belt.Aan de overkant, de Alblasserwaard, is het nog wat strenger dus daarom is deze pont gesloten. Voor ons is het een gegeven,we hebben er geen last van en vinden het alleen maar prettig die zondagsrust.

miekequilt zei…
Wat een mooie fietstocht. Die polders en de open ruimte zijn mooi. En dan nog met de zon erbij, een prachtig tochtje. En opa Mart is de favoriete opa. Dat snap ik wel.
Elizabeth zei…
Ja, zo'n handige opa moet je in ere houden!
Ik snap je voorkeur voor de polder en het weidse landschap; ik heb precies hetzelfde. Water vind ik ook mooi, maar als ik moet kiezen tussen de rivier en de polder dan wordt het toch het laatste!
Ik zie ook liever weidse uitzichten. Moest lachen om die beleefde studenten, die zijn goed opgevoed mèt een handig telefoonnummer in gedachten
willy zei…
niets beter dan een handige opa Marthy

knappe zichten in deze reeks

prettige dag
Van oorsprong hou ik van het bos, maar ik ben de vlakte erg gaan waarderen.
Ger zei…
Voor sommige mensen is handenschudden nadat de coronaregels los gelaten zijn weer de gewoonste zaak van de wereld en kan die beleefdheidsvorm zeer waarderen,zo ook is het in mijn omgeving normaal om elkaar te helpen waar kan en dat is altijd wederzijds.Heb al vaak in jou blogposten gelezen dat jullie die instelling ook hebben en dat is een mooie karaktertrek.
In zo’n mooie vertrouwde omgeving in de polder is het fijn fietsen en fotograferen.Ik geniet nog na van onze prachtige auto routes over de Ijsseldijk in Gelderland met zicht op het uiterwaarden gebied en ben verliefd op de leuke dijkhuisjes die ik tegen kwam.
Die kleuren op de eerste foto! Ik houd van de polder. In het bos krijg ik een opgesloten gevoel.
Wat lief dat Marty zijn kleinzoon gaat helpen. Onbetaalbaar zo'n opa.
Janny zei…
Na 65 jaar op Goeree-Overflakkee te hebben gewoond had ik de polder wel gezien, nu houd ik meer van de Veluwe. Af en toe polderlandschap vind ik wel mooi, maar niet te veel.
Lies zei…
Wat een hemelse plek!
Zo'n handige opa is super natuurlijk!
Lie(f)s.