Doorgaan naar hoofdcontent

Moeders



In mijn schatkist, die grote doos met correspondentie die ik laatst doorspitte, ontdekte ik ook een doldwaas gedicht van mijn dochter. Dat gedicht, gedateerd 20 oktober 1993, was ook verstuurd aan negen andere moeders van vriendinnen van mijn dochter.

Wij moeders werden door onze dochters uitgenodigd voor een etentje. Waar dat zou zijn werd niet bekend gemaakt maar om ongelukken te vermijden zullen de dochters rijden stond er in het gedicht.

Ik kon me nog wel herinneren hoe leuk het was, wat een plezier we hebben gehad met twintig vrouwen, moeders en dochters en verdraaid, een paar dagen nadat ik het gedicht had gelezen schoot me ook de naam van het restaurant te binnen. Dat was 'Moeders' aan de Rozengracht in Amsterdam. Toen ik het op internet zocht bleek het restaurant nog steeds te bestaan. 

Toen dochter gisteravond kwam eten lag het gedicht op haar bord. Er werd meteen een fotootje van gemaakt wat natuurlijk rond ging op de groepsapp van de dames.

Deze vriendinnengroep bestaat al sinds hun kindertijd en daar is geen speld tussen te krijgen. Ieder jaar gekke uitstapjes, weekendjes weg maar ook elkaar steunen in moeilijke tijden. Verschillende vrouwen hebben al vroeg hun moeder verloren en dan zijn de meiden er voor elkaar.

Zuinig op zijn, op jullie vriendschap zeg ik altijd tegen ze. Maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen, ze beseffen het wel.

Reacties

Yova zei…
Gedichtjes is zeker heel mooi gezegd. Wij hebben geen moeder meer. Wat je schrijft heel mooi gezegd. Goed om elkaar gaan met de moeders. Heel belangrijk. Fijne dag Oja foto zegt al genoeg.
Sjoerd zei…
Heel leuk dat ze dat gedaan hebben. Nog nooit van zo'n aktie gehoord. Ik kan me voorstellen dat dat goed ontvangen werd door iedereen.
Bertiebo zei…
Wat is dat mooi. Ik vind het ontroerend!
Dat is nog eens rijkdom! Wat een prachtig idee was dat ook!
Emie zei…
Zulke vriendschappen zijn onbetaalbaar.wat een grappig restaurant!
miekequilt zei…
Een mooi en lief initiatief. Wat heerlijk om zo'n vriendinnengroep te hebben.
Edward McDunn zei…
Wat ontzettend leuk, het zal vast ook reuze gezellig geweest zijn.
Janny zei…
Wat leuk om dat gedicht weer tegen te komen, mooie herinneringen aan een fijne dag. Zo'n vriendinnengroep is heerlijk lijkt me.
KnutzEls zei…
Leuk idee van die dochters. Dat is gewoon een alternatieve moederdag.
Judy zei…
Wat een leuk idee van die dochters!
Ger zei…
Heel mooi is dat die al vele jarenlang bestaande vriendinnen en vriendengroepen die samen lief en leed met elkaar delen en voor elkaar door het vuur gaan.Zie het ook bij zoon en dochter en bij de kleinkinderen is het al niet anders ook al is het daar nog afwachten hoe het in de toekomst zal gaan.
Jolande zei…
Wat een fantastische herinnering en wat bijzonder dat de vriendinnengroep nog steeds bestaat!
Daniëlle zei…
Zeker heel veel steun van deze lieve meiden , kan geen leven zonder hun bedenken.
Maar ook al zoveel gelachen met elkaar . Goud waard zo,n fijne groep vriendinnen 🥰
In de weer zei…
Weer zo’n juweeltje wat je in je schatkist vond.
Mooie was dat van de dochters, een geweldig mooie herinnering.
Super dat de groep er nog steeds voor elkaar is.
Marthy zei…
Lieve Daniëlle, leuk dat je even reageerde.
Goed idee, het gedicht neerleggen. Zo konden jullie weer even de herinneringen aan die avond ophalen.
Lies zei…
Koesteren!
Lie(f)s.
bemar zei…
Wat een mooie herinnering! Mijn dochter heeft ook zo'n groep vriendinnen vanaf de lagere en middelbare school, zo leuk!
Elizabeth zei…
Wat een prachtige vriendinnengroep! Daar krijg je toch een warm gevoel bij...