Doorgaan naar hoofdcontent

De hosta van mijn schoonmoeder

Ik heb deze hosta al zeker vijftien jaar geleden van het erf van mijn schoonmoeder meegenomen en hij ging direct in de bus mee naar Frankrijk. De eerste paar jaar werkte wij nog dus er was niemand in die jaren om de plant af en toe water te geven maar toch overleefde hij het. Dat zegt wel wat over deze plant. Hij staat op de cour en krijgt daar weinig zon. Geen last van slakken hier en ieder jaar weer staat hij groots in het blad.

Verleden jaar merkte we dat de bodem van de ijzeren bak waarin de plant stond volledig doorgeroest was en het lukte ons om bij een brocantewinkel een nieuwe 'oude' op de kop te tikken, een slag groter.

Het was nu de tijd om hem over te zetten maar hoe krijg je zo'n plant uit een bak vol met wortels? In die grote kelder van ons vol met allerhande gereedschap had Mart natuurlijk ook een doorslijpschijf voorhande waarmee hij de bak te lijf ging.

Manlief dacht de twee helften even opzij te buigen maar die weken geen centimer. Op een kruk dan maar en de onderste rand werd ook doorgeslepen.

De bak kwam los maar we kregen de plant er met moeite uit, hij leek nog ergens aan vast te zitten.

Dat bleek een plastic teiltje te te zijn en dat gaf zich ook niet zo maar gewonnen. Met behulp van een hamer en een grote schroevendraaier kwam de plant eindelijk los.

Keihard was dat plastic afwasteiltje geworden, het moest echt losgebroken worden.

De nieuwe bak was dan wel wat ruimer maar minder hoog. Geeft niet, er zat een grote wortelkluit aan, die kon wel wat missen zodat er in de bak ook nog ruimte overbleef voor een flinke laag potscherven. De bodem en de zijkanten kregen nieuwe potaarde vermengd met wat koemestkorrels en nu staat de plant daar helemaal gelukkig te zijn in zijn nieuwe bak.

Schoonmoeder Toos zal tevreden over ons zijn.

Reacties

Bertiebo zei…
En over haar handige zoon!
Sjoerd zei…
Eerste Hulp Bij Planten, Mart heeft zijn diploma verdiend.
Judy zei…
Operatie geslaagd! Je had hem ook in tweeën kunnen delen, zat ik te denken. Brengt me op een idee voor mijn balkontuintje, ik hou van hosta's.
miekequilt zei…
Wat een heerlijke plant. Lekker vasthouden aan waar je zit, maar helaas, Mart is de baas. En nu kan hij weer jaren mee!
In de weer zei…
Goed aangepakt van jullie.
Superplant !
Janny zei…
Die was gehecht aan zijn pot, maar Mart was sterker!
KnutzEls zei…
Wat een kracht in zo'n plant. En een bijzondere herinnering aan schoonmoeder.
Dit was wel een volhouder, de hosta was blijkbaar erg gehecht aan zijn teiltje. ;)
Hopelijk hebben jullie er nog weer lang plezier van.
Gerda zei…
Mooi verhaal! Hosta’s zijn zo ontzettend sterk.
Charlie zei…
Over doorzetters gesproken!
Ik denk dan altijd; even die plant verpotten, maar later kun je dan zeggen: vergeet dat "even" maar!! Maar voorlopig kan hij er weer jaren tegen in die ruimere bak.
Emie zei…
Dit zijn wel het leukst soort erfenissen. Je noemt die Hosta zeker ook Toos? In de trant van 'even Toos wat water geven'
Elizabeth zei…
Hosta's kunnen sterk zijn! Ik heb er hier ook twee in een pot, en eigenlijk staan ze op een plekje waar ik niet veel kom en verwaarloos ik ze eigenlijk.
En elk jaar doen ze het weer!
Wortels kunnen vreselijk strak in een pot zitten... dat was nog een hele klus om de plant eruit te krijgen.
willy zei…
geen eenvoudige klus..

maar succesvol uitgevoerd

prettige zondag
Mart schrikt ook nergens voor terug! Knap uitgevoerd! Mijn hosta's overleefden nooit door een overkill aan slakken.
Lies zei…
Dapper hé, niet uit z'n pot willen!
Weer gerust voor vijftien jaar.
Lie(f)s.