Doorgaan naar hoofdcontent

Een kudde schapen

Net nadat we afgelopen zondag aan onze fietstocht in de zuidelijke Ardèche waren begonnen stopte ik even om een foto te nemen van de druivenvelden. Ik had mijn camera nog niet uit mijn stuurtas of Mart riep 'kijk eens achter je'. Daar kwamen ze, een kudde schapen, oh jongens, wat mooi. 

Voor in de kudde een grote witte Tatra hond, ze komen uit Polen. Wat een pracht van een beest.

Haha, echt weer iets voor mij, ik bleef te lang staan om foto's te nemen en de schapen stopten niet voor mij, die liepen gewoon door. Ik stond middenin een kudde schapen en knipte ook maar gewoon door. De herder keek eens om, gaf me een geruststellend knikje en ik bleef netjes staan tot alle schapen voorbij waren.

Blijkbaar is de kudde en zijn herders gewend om zich te verplaatsen over de openbare weg want ze stoppen nergens voor, dan kunnen ze natuurlijk wel aan de gang blijven.

Dus fietsers en auto's wringen zich in de kant en de honden hebben het druk met alles in goede banen te leiden.

De brug over de Chassezac, nog een zijrivier van de Ardèche, raakte even overvol. Eerst met naast de schapen een fietser die zijn kostbare fiets maar  in zijn nek legde. Mart en ik stonden daar rechts van de brug en genoten van het schouwspel.

De fiets zakte weer en zijn eigenaar kon zijn weg vervolgen.

Ik zei het al, die schapen lopen gewoon door, of daar nu een rij auto staat of niet. De beesten moesten door een nauwe doorgang, het duurde even maar het ging uiteindelijk allemaal goed. Ook aan onze kant stond er een rij auto's met daarin bij sommige geïrriteerde  gezichten. Een ouder echtpaar in een oud autootje zat zichbaar te genieten. Mevrouw draaide haar raampje open en zei 'wat is dit mooi hè'. Ik kon het alleen maar beamen.

Daar gingen ze weer. Aan het eind van de weg scheiden onze wegen, zij rechts en wij links.
Een geweldige ontmoeting rijker.

Reacties

Bertiebo zei…
Wat een bof... supermooi dit!
KnutzEls zei…
Daar kun je niet genoeg van krijgen. En dan een hond die ze op het pad houdt.
Judy zei…
Wat een belevenis, midden tussen de schapen! Deventer heeft een stadskudde die de parken onderhoudt, maar ik ben ze nooit tegengekomen. Dat verplaatsen doen ze 's morgens vroeg.
Elizabeth zei…
Je vertelt het zò levendig dat het lijkt alsof ik daar zelf bij sta!
Prachtig hoe de honden en schapen op elkaar ingesteld zijn.
Je kunt inderdaad zien dat de schapen gewend zijn om van alles tegen te komen, anders zouden ze wegrennen en ook zo'n brug niet over willen.
Wat boften jullie met zo'n ontmoeting dichtbij!
Yova zei…
Schapenherder kunnen met schapen heel lang lopen. Echt geweldig dat je tegen kwam. Prachtig gezicht. Hond is zeker geweldig om te zien. Wat een belevenis daar. Mooie foto's geworden. Fijne dagen.
Sjoerd zei…
Schitterend, ik zou er ook blijven staan.
Emie zei…
Midden in een kudde staan, dat lukt ook niet iedereen! Geweldige reportage, alsof we erbij waren.
Ger zei…
Wie wil daar nou geen foto’s van maken en jij wist direct te handelen.Heb het vermoeden dat jij ook wel ergens op de foto gekomen bent zo midden in de kudde schapen met camera.
Charlie zei…
Spectaculair al die schapen, die lekker hun eigen weg volgen! Een bijzondere ervaring mooi opgepend.
Ja zo leuk om dat mee te maken! Mooie foto`s heb je gemaakt.
Janny zei…
Geweldig, ik zie je al staan tussen al die schapen, lijkt me toch wel een beetje eng. Mooie foto's weer.
Dat troffen jullie mooi. In verschillende landen zagen we dit ook regelmatig, in Ierland grappen ze dat het "rushhour" is met zo'n kudde op de anders zo stille wegen.
Lies zei…
Jij..., middenin die kudde...?! Zo mooi, zo apart, énig!
Lie(f)s.
Wat een tref! Schitterend!
In de weer zei…
Wat troffen jullie dat, prachtig Marthy !
Mooi in beeld gebracht.
miekequilt zei…
Wat een ervaring zeg. Natuurlijk stoppen die schapen niet, dan kunnen ze inderdaad wel blijven staan.
Je hebt er , voor ons, een mooie fotoserie van gemaakt.
Mooi avontuur zo! Precies op de goede plek en op het goede moment waren jullie daar.
Wij hebben het een keer met een kudde koeien gehad maar ik geloof dat mijn voorkeur naar de wat kleinere schapen uitgaat!
bemar zei…
Mooi schouwspel!
Scotty zei…
Franse charme!