Doorgaan naar hoofdcontent

De schoorsteenveger

Alhoewel het 's avonds frisser wordt is het nog niet nodig dat we de kachel aanmaken. Maar voordat we hiervandaan naar Nederland zullen vertrekken zijn we een paar weken verder  en in die tussentijd zou het zomaar eens behaaglijk kunnen zijn, 's avonds een vuurtje in de kachel. 

Voordat we onze kachel in gebruik gingen nemen werd er vier jaar geleden in de grote schoorsteen een roestvrijstalen binnenpijp gezet, en die moest nodig weer eens geveegd worden. 
En dat moet van bovenaf gebeuren, hoog op dat grote dak. Natuurlijk is Mart voorzichtig, die weet heus wel wat hij doet. Maar ik vind het maar niks, nadat ik een foto had genomen ben ik gewoon naar binnen gegaan.


Reacties

Emie zei…
Die handige man van jou kan ook alles hè? Ik snap helemaal dat je verder niet durfde te kijken. Wel heerlijk dat straks de kachel weer kan snorren.
Ik voel mijn eigen hoogtevrees, als ik ernaar kijk. Ik kan het ook nooit aanzien, als Sjaak op het dak klimt brrr. Maar wel lekker, dat het klusje zo geklaard wordt hè?
Bertiebo zei…
Wat een man! Frits wil ook altijd alles zelf doen. Maar sinds er hier vlakbij een man van het dak is gestort, een man van dezelfde leeftijd, heb ik hem verboden nog op het dak te gaan. En hij heeft geluisterd.
Marthy zei…
Ja, wakker mijn ongerustheid nog maar even aan;-). Ik ben bang dat deze man niet luistert.
Marthy zei…
Echt, ik wordt misselijk als ik er naar kijk.
Marthy zei…
Soms kan hij in mijn ogen weleens te veel, Emie, zucht.
Annelies zei…
Ha, dat is een bekend werkje! Zodra wij weer terug zijn op de berg, klimt Ernest ook het dak op. Ik help ook mee: ik houd de ladder stevig vast!
anja zei…
Herkenbaar, ik vond het ook altijd doodeng om naar te kijken, maar mijn man stapte vol zelfvertrouwen dat dak op. Ik vind het al dapper dat je die foto hebt gemaakt, maar goed, ik heb hoogtevrees, bleef altijd beneden, de ladder stevig voor hem vasthouden.
Eeks nee, daar kan ik ook niet naar kijken. Ik ben blij dat het in Duitsland en ook in Oostenrijk verplicht is om de schoorsteen door een officiële schoorsteenveger ieder jaar weer te laten vegen.
Marthy zei…
Ik stond niet op het dak hoor Anja, moet er niet aan denken, maar op het pad boven ons huis.
Marthy zei…
Haha, jij bent nog een een hulp.
Marthy zei…
Goed geregeld in die landen.
Sjoerd zei…
Ach, zo onveilig is het nu ook weer niet. Alleen als je echt hoogtevrees hebt kun je het beter laten doen.
Onliemie zei…
Oh zo herkenbaar! Wij wonen in een bos dus ons dak moet minstens 1 keer per jaar geveegd worden om al de dennennaalden weg te krijgen. En dan kruipt de echtgenoot op het dak maar gelukkig wel helemaal beveiligd met (oud)klimmateriaal van oudste. En zelfs dan ben ik er niet gerust op en duik ik binnenshuis.
Die man van jou staat daar volgens mij weinig beveiligd? Ik snap jou dus helemaal. Praat hem toch maar een klimtouw aan volgende keer!
Onliemie zei…
Vergat ik nog. Prachtige "Header" heb je!!!
KnutzEls zei…
Krijg al buikpijn van het idee. Zie hier ook wel eens buren op dak klauteren. Kan er ook niet naar kijken, brrr.
Marthy zei…
Nou Sjoerd, hoogtevrees heeft hij niet maar ik blijf toch mijn bedenkingen hebben over dit karwei.
Marthy zei…
Dat van dat touw vind ik een goed idee, ga ik het eens over hebben met hem. Leuk dat je mijn header mooi vindt. Mijn eerste probeersel in zwart/wit.
Marthy zei…
Het valt op dat de meeste reageerders dat gevoel krijgen.
Anoniem zei…
Goedemorgen,

Op het gevaar af als een bijhandte zeurpiet te worden gezien toch mijn opmerking. Ik zie dat Mart gebruik maakt van een stalen veger. Uit jouw beschrijving blijkt dat jullie een rvs flexibele buis hebben geplaatst. Een dergelijke buis zou je met een kunststof borstel moeten schoonmaken. Anders bestaat het risico van besmetting waardoor de RVS buis alsnog gaat roesten. Dat is mij overkomen, in combinatie met het stoken van kolen. Afgelopen zomer heb ik na 9 jaar mijn compleet doorgeroeste buis weggehaald. Verder nog plezierige dagen in het Zuiden!

Jeroen B, 62
Marthy zei…
Jeroen, bedankt voor je advies, goede raad is altijd welkom. Ik ga het straks onder de koffie met de man bespreken, hij is nu weer even bezig met zijn muur. Het lijkt mij heel zinnig wat je zegt,