Doorgaan naar hoofdcontent

Rugzak

Wat neem je nou mee in zo'n rugzak, vragen jullie je misschien af. Eigenlijk kan je beter zeggen, wat neem je niet mee. Want de belangrijkste regel over het pakken van een rugzak die je een paar honderd kilometer moet dragen is deze: neem mee wat je echt nodig hebt en wat je denkt nodig te hebben laat je gewoon thuis! 

Maar dan nog is het niet makkelijk wat je wel of niet thuis laat. Wij hebben gewoon alles wat we mee wilden nemen op de keukenweegschaal gelegd en dan vallen er al snel spullen af, gewoon te zwaar. Gisteren heb ik al uitgelegd dat mijn fototoestel niet meeging maar wel het tablet en die weegt nog behoorlijk wat.

Ik ga hier geen volledige paklijst geven, mocht je die zelf nodig hebben kijk je maar op internet, daar zijn er genoeg te vinden.

Allereerst kleding. Heel simpel, we nemen twee sets mee waarvan we er eentje aan het lijf hebben en de ander in de rugzak. Je kan overal een wasje doen en het meeste van dat lichtgewicht spul is zo droog. We nemen een fleece mee en nog een dunne trui met lange mouwen. Verder een regenponcho en een heel dun regenjackje wat niets weegt, waarschijnlijk niet veel regen tegen houdt maar wel bescherming kan geven bij een frisse wind.

De wandelschoenen gaan aan, ook in het vliegtuig en in de rugzak nog een paar teenslippers voor in de douche en tijdens de avond.

We hebben een lichtgewicht synthetische slaapzak gekocht want we vonden een donzen te zwaar. Mart wil persé zijn zijden lakenzak ook nog meenemen, ik denk er nog over. Voorlopig is de te verwachte temperatuur in Portugal, ook voor de nacht, nog erg goed en dan heb je aan die lakenzak eigenlijk genoeg.

Dan natuurlijk twee zakjes met toiletartikelen, alles klein. Geen toilettas, te zwaar, gewoon zip-zakjes, werkt prima. Geen make-up, aan opmaken doe ik niet tijdens wandeltochten. Alleen een crèmetje voor het gezicht volstaat. Dan nog een zakje EHBO en een zakje praktisch waar onder andere een paar knijpers en een waslijntje inzitten.

Nou, dat is het wel zo'n beetje. Ik zit op dit moment op de 4.5 kg en de rugzak van Mart weegt 7.2 kg. Dit is nog zonder water.
Hier zijn we heel tevreden over!
Morgen gaan we op weg naar Portugal.

Reacties

Jan uit Perth zei…
Ik zet hier 'n CD van Amalia Rodriguez op vanaond en denk aan jullie; goede tocht gewenst!
Marthy zei…
Geweldig Jan, dank je.
anja zei…
Ik wens jullie een hele goede reis, veel wandelplezier, en hopelijk hebben jullie regelmatig WIFI, zodat wij kunnen meegenieten!
Emie zei…
Buon pellegrinagio! Ik zie de sint Jacobsschelp al hangen aan de rugzakken.
Wooooow dat gaat schitterend worden, veel succes en plezier op jullie wandeltrip
KnutzEls zei…
Ik ben ook van de kleine bagage. Ik moet mijn koffer zelf kunnen dragen! En zoonlief fietste dit jaar naar Berlijn, met kampeerspullen. Dus ook niet te veel mee. En dingen meenemen die wel aan vervanging toe zijn. Onderweg in een kliko dus .....
Wat leuk om te lezen wat je meeneemt. Ik heb net een boek gelezen over een tocht van Cahors naar Santiago de Compostella, maar dat ging echt niet de inhoud van de rugzak. Oordoppen, die lijken mij wel fijn... Een hele goede reis gewenst!
Karin en Marcia zei…
Buen Camino!!
Goede reis er naar toe.
En ik vind dat inpakken toch zo knap, je zit zo op een heel gewicht....
Elizabeth zei…
O, wat zijn jullie toch sportief! En wat kun je eigenlijk weinig mee nemen... Maar het lukt jullie wel, dat geloof ik vast! Goede reis gewenst...
Sjoerd zei…
Toevallig kwam ik vandaag ook een bord tegen met een verwijzing naar Camino...
Anoniem zei…
Wat kan een mens toch met weinig toe feitelijk! Een hele mooie goede wandelreis!! Groet
Marrian
Onliemie zei…
Whow leuk wat jullie gaan doen! Een hele uitdaging. Ik ga jullie hier op de voet volgen. Succes!
In de weer zei…
Wat geweldig om te gaan doen, heerlijk lijkt me dat. Heel veel succes op jullie tocht.
Geweldig, veel plezier en kracht gewenst! Groetjes
Geweldig Marthy. Wat een fantastische onderneming. Benieuwd naar jullie verhalen!
Marthy zei…
Oordoppen gaan mee, Antoinette, zeker weten.
Goede reis! Jullie zijn in ieder geval heel goed voorbereid